-
شماره رکورد
9314
-
شماره راهنما
9314م
-
پديد آورنده
افتخاري، حميده
-
عنوان مقاله
مؤلفه هاي مؤثر بر اتفاي محرميت در فضاهاي آموزشي
-
مشخصات ظاهري
16ص.
-
چکيده
ايجاد محرميت فضايي، شرايط مناسبي را براي رشد و تحول اخلاقي، اجتماعي و جسماني دختران فراهم ميكند و در نتيجه منجر به شكل گيري نظامي كارآمد و پويا ميگردد. در اين پژوهش تلاش شده است با بررسي و درك صحيح و آگاهانه از عوامل تأثيرگذار بر موضوع حريم و با تكيه بر تأمين نيازهاي فضاهاي آموزشي، آسايش و آرامش در محيط آموزشي براي دختران فراهم آيد. متناسب با پژوهش، با روش تحليل محتوا به تجزيه و تحليل اطلاعات پرداخته شد، سپس براي سنجش شاخص هاي مورد بررسي از روش پيمايشي جهت پاسخ دادن به فرضيات پژوهش استفاده شد. در اين راستا با مطالعه منابع موجود، 20 مؤلفه مؤثر بر محرميت استخراج گرديد. با فرض وجود رابطه مثبت بين متغيرهاي مستقل و وابسته با طرح، توزيع و جمع آوري پرسشنامه آراء و عقايد جامعه پژوهش مورد بررسي قرار گرفت. به اين منظور، 40 پرسشنامه در ميان جمعي از اساتيد دانشگاههاي تهران، شهيد بهشتي، علم و صنعت ايران و تربيت مدرس توزيع گرديد و ميزان تأثير و اولويت مؤلفه هاي رواني و كالبدي به دست آمده، با طيف ليكرتي سنجيده شد. با حذف پرسشنامه هاي ناقص در نهايت 17 پرسشنامه مورد تحليل قرار گرفت. به منظور تعديل مؤلفه ها با استفاده از تكنيك دلفي و شانون مؤلفه هاي كم اهميت از نظر متخصصان حذف شد. نتايج نشان ميدهد ميزان اثرگذاري متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته متفاوت است. در ميان مؤلفه هاي رواني، مؤلفه هاي امنيت و حس تعلق و در ميان مؤلفه هاي كالبدي، مؤلفه هاي سلسله مراتب، مرز، رابطه درون و بيرون و درون گرايي به عنوان مهم ترين مؤلفه هاي كالبدي مؤثر بر ارتفاي محرميت فضاي آموزشي شناسايي و راهكارهاي طراحي ارائه گرديد.
-
توصيفگر فارسي
محرميت , فضاي آموزشي , تكنيك دلفي , آنتروپي شانون
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
شاپا
12351735
-
وضعيت نشر
تهران موسسه پژوهشي برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي
-
سال
1394
-
ماه
تابستان
-
شماره سريال
54
-
صفحه
101-116
-
لينک به اين مدرک :