مقايسة دانش آموزان با خوشه هاي مختلف عاطفه تحصيلي از لحاظ فرسودگي تحصيلي
مشخصات ظاهري
18ص.
يادداشت - جزئيات
چكيده
پژوهش حاضر با هدف بررسي تفاوت خوش ههاي دانش آموزان در مؤلفه هاي جهت گيري
هدف، استرس تحصيلي، خودكارآمدي و انگيزة پيشرفت در فرسودگي تحصيلي دانش آموزان
دوم متوسطه شهر تبريز به اجرا درآمده است. جامعۀ آماري اين پژوهش كليۀ دانش آموزان دختر
و پسر دورۀ دوم متوسطۀ شهر تبريز در سال تحصيلي 94 - 93 بودند. از اين جامعه نمونه اي به
تعداد 375 نفر بر مبناي برآورد از جدول كرجسي و مورگان به شيوۀ نمونه گيري طبقه اي انتخاب
شدند. پرس شنامۀ خودكارآمدي عمومي شرر و همكاران، پرس شنامۀ انگيزش پيشرفت هرمنس،
پرس شنامۀ استرس تحصيلي، پرس شنامۀ هدف پيشرفت كريستوفر واز و پرس شنامۀ فرسودگي
تحصيلي كوهن برسو و همكاران ابزارهاي پژوهش بودند. به منظور تجزي هوتحليل داد هها از تحليل
خوشه اي و MANOVA استفاده گرديد. نتيجة اين تحليل منجر به كشف دو خوشه از دانش آموزان
شد: اولين خوشۀ ب هدس تآمده شامل دانش آموزاني با نمرات پايين در تسل ططلبي، خودكارآمدي،
انگيزۀ پيشرفت و نمرات بالا در عملكرد گرايشي، اجتناب از تكليف و استرس تحصيلي م يباشند
كه اين خوشه، خوشۀ عواطف منفي ناميده شد. خوشۀ دوم داراي نمرات پايين در عملكرد گرايشي،
عملكردگريزي، اجتناب از تكليف و استرس تحصيلي بود درحالي كه نمرات بالايي در تسل ططلبي،
خودكارآمدي و انگيزۀ پيشرفت داشتند. اين خوشه، خوشۀ عواطف مثبت ناميده شد. نتايج
پژوهش نشان داد كه فرسودگي تحصيلي دانش آموزان خوشۀ با عواطف منفي به معناداري بيشتر
از دانش آموزان خوشۀ عواطف مثبت است. توصيه م يشود با شناسايي فرسودگي تحصيلي و
عوامل تأثيرگذار بر آن در دور هها و سنين پايي نتر اقدامات كنترلي متناسبي انجام گيرد.
توصيفگر فارسي
تحليل خوشه اي , فرسودگي تحصيلي , خودكارآمدي , انگيزش پيشرفت , استرس تحصيلي , جهت گيري هدف