-
شماره ركورد
299
-
پديد آورنده
الله كرمي، آزاده
-
عنوان مقاله
آموزش به زبان مادري در نظام آموزش رسمي كشور: فرصت يا تهديد؟
-
مشخصات ظاهري
32ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
در اين مطالعه كيفي، فرص تها و تهديدهاي آموزش به زبان مادري در نظام آموزش رسمي
كشور از ديدگاه متخصصان و مسئولان مورد بررسي قرار گرفته است. با استفاده از روش
تحليل محتواي كيفي، با رويكرد استقرايي، مصاحب ههايي نيمه ساختارمند با استادان رشته هاي
زبا نشناسي، علوم تربيتي و روا نشناسي و نيز با مسئولان آموزش وپرورش استان كرمانشاه، به
شيوۀ هدفمند، به عمل آمد. همچنين 18 مقاله، چهار كتاب و پنج پايا ننامه در اين زمينه مورد
بررسي قرار گرفت و تحلي لها تا حد اشباع ادامه يافت. واحد ثبت در اين پژوهش «مضمون »
در نظر گرفته شد. براي اطمينان از روايي يافت هها از روش «بررسي توسط اعضا » استفاده شد
و براي تعيين پايايي، روش پايايي «توافق بين دو كدگذار » به كار گرفته شد. در انتهاي تحليل
محتواي استقرايي و با مقايسه مستمر كدهاي ب هدست آمده مشخص شد: متخصصان چهار مقولة
رشد شناختي، بهداشت رواني، وحدت ملي و گسترش دموكراسي را مه مترين فرصت هاي
آموزش به زبان مادري مي دانند، مسئولان نيز تحقق توسعه، بهبود عملكرد تحصيلي و پرورش
نيروي انساني را فرص تها و فقر منابع زباني را تهديد آموزش به زبان مادري برشمردند. نتايج
اين پژوهش دربردارندة نكات ارزشمندي از فوايد آموزش به زبان مادري براي سياست گذاران
آموزشي در كشور م يباشد.
-
توصيفگر فارسي
زبان مادري , آموزش مبتني بر زبان مادري و آموزش وپرورش
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
17
-
شماره سريال
65
-
صفحه
43-74
-
لينک به اين مدرک :