-
شماره ركورد
306
-
پديد آورنده
قيس، عادله
-
عنوان مقاله
بررسي فرايند اجراي نظام دوري در مدارس ابتدايي (شهرستان مشهد)
-
مشخصات ظاهري
28ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
نظام دوري طرحي آموزشي است كه در آن دان شآموزان با يك معلم ثابت براي دو سال يا بيشتر به پاية
تحصيلي بعدي م يروند. پژوهش حاضر با هدف بررسي فرايند اجراي نظام دوري در مدارس ابتدايي
شهرستان مشهد انجام شده است. روش پژوهش، روش كيفي داد هبنياد و استفاده از مصاحب ههاي
عميق نيم هساختاريافته است. جامعة آماري شامل معلمان مجري نظام دوري است. نمون هگيري ب هصورت
هدفمند و به شيوة گلوله برفي صورت گرفت. مدل پارادايمي نشان م يدهد، درحال يكه مصوبة اجراي
نظام دوري در سند تحول آموز شوپرورش، عامل زمين هساز اجراي نظام دوري است، شرط عليّ اجراي
آن وجود معلمان داوطلب و داراي انگيزه است. عوامل مداخل هگر، اعم از عوامل سازماني و عوامل
انساني م يتوانند موافقت با درخواست معلم براي مشاركت در نظام دوري را تحت تأثير قرار دهند. بهره
بردن از شناخت حاصله از دان شآموز و خانوادة وي در راستاي رفع مشكلات آموزشي و غيرآموزشي
دان شآموز، تأثيرات مثبت آموزشي، افزايش مهار تهاي معلمان، تأثيرات مثبت روحي براي دان شآموز
و معلم، صرف هجويي در زمان آموزش و شناخت، بهبود تعاملات افراد ذ يمدخل و وابستگي دان شآموز
به معلم پيامدهاي اجراي نظام دوري در صورت اجراي آن توسط معلم مناسب هستند. پيامدهاي اجراي
نظام دوري در صورت اجراي آن توسط معلم فاقد صلاحيت عبار تاند: از برچسب خوردن دان شآموز
و خانوادة وي در اثر شناخت حاصله، شك لگيري آسي بهاي آموزشي و عاطفي در دان شآموز، تثبيت
الگوهاي رفتاري- شخصيتي نامناسب اخذشده از معلم. يافت ههاي اين پژوهش اطلاعات روشمندي
در خصوص پيامدهاي مثبت و منفي و نيز محدودي تهاي اجراي نظام دوري در اختيار مسئولين
آموز شوپرورش قرار م يدهد.
-
توصيفگر فارسي
نظام دوري , داده بنياد , آموزش و پرورش , معلم , دانش آموز
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
17
-
شماره سريال
66
-
صفحه
45-72
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :