-
شماره ركورد
307
-
پديد آورنده
اسديان، سيروس
-
عنوان مقاله
تدريس مبتني بر زيبايي شناسي: رويكردي جهت بهبود نگرش دانش آموزان به مدرسه
-
مشخصات ظاهري
24ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف اين پژوهش تبيين تأثير تدريس مبتني بر زيباي يشناسي بر نگرش دان شآموزان نسبت به
مدرسه بوده است. اين پژوهش از نوع شب هآزمايشي با طرح پي شآزمون - پ سآزمون با گروه گواه است.
جامعة آماري پژوهش را 1314 نفر از دان شآموزان پسر دورة متوسطه اول شهر مهاباد كه در سال تحصيلي
95-96 در پاية هشتم مشغول به تحصيل بودند، تشكيل م يداد. از اين تعداد 52 نفر ب هصورت هدفمند
انتخاب شدند. در مرحلة اول گردآوري داده )پي شآزمون( پرس شنامة نگرش نسبت به مدرسه در بين
دان شآموزان هر دو گروه اجرا گرديد. سپس گروه آزمايش به مدت 14 جلسه، با روش تدريس مبتني بر
زيباي يشناسي، شامل )استفاده از ادراك چندحسي، استفاده از ريتم و موسيقي، زبان بدن، تحريك قوة
تخيل دان شآموزان، توجه به حوزة عاطفي، استفاده از رنگ و شكل تصوير و تلفيق هنر و تدريس( آموزش
ديدند ولي گروه گواه ب هصورت مرسوم آموزش ديدند. بعد از پايان آموزش از دو گروه پ سآزمون گرفته
شد. جهت اطلاع از وضعيت نگرش دان شآموزان به مدرسه از پرس شنامة نگرش به مدرسة مك كوچ و
سيگل ) 2003 ( بهره گرفته شد. داد ههاي جم عآور يشده با نر مافزار SPSS و با استفاده از آزمو نهاي تحليل
كوواريانس و كوواريانس چندمتغيره تجزي هوتحليل گرديد. نتايج نشان داد سطح نگرش به مدرسه، در
دان شآموزاني كه درس علوم تجربي پاية هشتم را با رويكرد تدريس مبتني بر زيباي يشناسي فراگرفته
بودند، متفاوت از دان شآموزاني بود كه اين درس را با شيو ههاي تدريس مرسوم در مدارس ياد گرفته بودند.
لذا م يتوان نتيجه گرفت كه هر اندازه عناصر و مؤلف ههاي تدريس مبتني بر زيباي يشناسي )عناصر بصري،
رنگ، موسيقي، تخيل و تصورات دان شآموزان، هنر، عواطف دان شآموزان، محيط يادگيري شاد، خلاقيت
و احساس لذت از يادگيري( در فرايند تدريس تلفيق گردند و معلم تلاش نمايد تا اهداف حوزة شناختي
را به واسطه توجه و برجست هكردن حوزة عاطفي دان شآموزان مورد توجه قرار دهد، به همان نسبت نگرش
دان شآموزان به مدرسه و مؤلفه هاي موجود در آن بهبود پيدا م يكند.
-
توصيفگر فارسي
تدريس مبتني بر زيبايي شناسي , نگرش به مدرسه , علوم پاية هشتم
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
17
-
شماره سريال
66
-
صفحه
73-96
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :