توانمندسازي حرفه اي معلمان در چشم انداز آينده و ارائه مدل
مشخصات ظاهري
26ص.
يادداشت - جزئيات
چكيده
توانمندسازي منابع انساني كليد توسعه و پيشرفت سازما نهاي آموزشي در مواجهه با تغييرات
جهاني است. از معلم ب هعنوان مه مترين عامل تغيير در آموز شوپرورش يادشده است. دانشگاه
فرهنگيان، ب هعنوان دانشگاهي نوپا، در تربيت، آماد هسازي و توانمندسازي معلمان، متناسب با
ارز شهاي اسلامي و نيازهاي جامعه، براي ورود به عرصة تعلي موتربيت در چش مانداز آينده، نقشي
اساسي ايفا م يكند. هدف اصلي پژوهش ارائة مدل توانمندسازي حرف هاي معلمان در چش مانداز
آينده است. روش تحقيق از نوع كيفي است. جامعة آماري پژوهش عبارت است از اسناد فرادستي،
استادان دانشگاه فرهنگيان استان گلستان كه از نمون هگيري هدفمند استفاده شده است. داد هها با
بهر هگيري از تحليل محتواي كيفي از اسناد بالادستي و ابزار مصاحبة نيم هساختاريافته با 26 نفر از
استادان جم عآوري شد. بر اساس نتايج حاصله، مدل استخراجي 63 شاخص، 19 مؤلفه و 6 بعد براي
توانمندسازي حرف هاي معلمان در چش مانداز آينده دارد. ابعاد شامل محتواي برنامة درسي و آموزشي
)چهار مؤلفه(، سواد ديجيتالي )سه مؤلفه(، اخلاق و بصيرت ديني )سه مؤلفه(، بهسازي كارورزي
)دو مؤلفه(، ساختار سازماني )چهار مؤلفه( و مهار تهاي حرف هاي معلم )سه مؤلفه(، در دانشگاه
فرهنگيان شناسايي شدند. ابعاد، مؤلف هها و شاخ صهاي حاصل از مدل توانمندسازي حرف هاي
م يتواند زمين هساز ارتقاي كيفي معلمان در چش مانداز آيندة دانشگاه فرهنگيان باشد.
توصيفگر فارسي
توانمندسازي حرفه اي , معلمان , دانشگاه فرهنگيان , دانشجو معلمان , چشم انداز آينده , مدل