-
شماره ركورد
333
-
پديد آورنده
مدني، احمد
-
عنوان مقاله
تحليل روابط چندگانه ميان مهارتهاي تدريس معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درسهاي محاسباتي
-
مشخصات ظاهري
22ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
در اين تحقيق رابطة مهار تهاي تدريس معلمان با عملكرد دان شآموزان در امتحانات در سهاي
محاسباتي، بر اساس رويكرد فرايند-محصول بررسي شده است. به اين معنا كه ه مبستگي فرايندها )يا
مهار تهاي تدريس معلمان( با محصو لها )عملكرد دان شآموزان در آزمو نهاي نهايي( بررسي شد. به اين
منظور، مهار تهاي تدريس معلمان با استفاده از پرس شنام هاي محق قساخته انداز هگيري شد كه متناسب با
شرايط تدريس در سهاي محاسباتي طراحي شده بود. پايايي پرس شنامه بر حسب ضريب آلفاي كرونباخ
0/92 براورد شد. دبيران نمونة آماري تحقيق به روش خوش هاي انتخاب شدند. تعداد 175 پرس شنامة قابل
تحليل از دبيران در سهاي محاسباتي به دست آمد و در مرحلة بعد فهرست نمر ههاي پاياني دان شآموزان
هر دبير فراهم شد.
در تحلي لهاي اوليه معلوم شد كه مهار تهاي تدريس وابسته به جنسيت معل ماند و نيز روشن شد كه
بخش مهمي از واريانس پيشرفت تحصيلي دان شآموزان )حدود 40 درصد( با نوع مدرسه قابل تبيين است.
در تحليل نهايي اين نتيجه به دست آمد كه توجه دبيران زن به مؤلف ههايي نظير انعطا فپذيري در تدريس،
به سطح تسلّ ط رساندن دان شآموزان، شفافيت در ارائة درس، حمايت از يادگيري شاگردان، توانمندسازي
خويشتن و بهر هگيري از نظرات ديگران، تنوع در تدريس، تلكي فدهي و مطالبه، به طور معناداري با
پيشرفت تحصيلي دان شآموزان ايشان ارتباط دارد. در مقابل، نمر ههاي دان شآموزانِ دبيران مردي كه
دان شآموزان را به مطالعة قبلي تشويق م يكنند، در خلال تدريس به طور مكرر به وارسي يادگيري بچ هها
م يپردازند و به ارزشيابي و آزمون بيشتر گرايش دارند، به طور معنادار از نمر ههاي دان شآموزانِ دبيران زني
كه به اين مهار تها گرايش دارند، بالاتر است. به نظر م يرسد نحوة بهر هگيري متفاوت دبيران زن و مرد از
مهار تهاي تدريس اثربخش، پيامدهاي متفاوتي را از نظر پيشرفت تحصيلي دان شآموزان به دنبال دارد.
-
توصيفگر فارسي
آموزش مستقيم , تدريس اثربخش , مهار تهاي تدريس اثربخش , پيشرفت تحصيلي , درسهاي محاسباتي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1398
-
دوره
18
-
شماره سريال
70
-
صفحه
31-52
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :