-
شماره ركورد
335
-
پديد آورنده
نگاهدار، بهجت
-
عنوان مقاله
رابطة حافظة فعال خواندن با درك متن نوشتاريِ دانش آموزان دوره دوم متوسطه با نگاهي روان زبان شناختي
-
مشخصات ظاهري
20ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
اين مطالعه پژوهشي تركيبي است. جامعة آماري پژوهش، دان شآموزان دختر پاية يازدهم نواحي
1 و 2 شهرستان رشت در سال تحصيلي 98 - 1397 بودند و از آن ميان، 120 نفر ب هعنوان نمونة آماري
براي اجراي مقدماتي و نهايي و به شيوة نمون هگيري در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل
آزمون درك متن نوشتاري )محق قساخته( و نسخة بوم يسازي شدة آزمون حافظة فعال خواندنِ
دانمان و كارپنتر ) 1980 ، برگرفته از قوامي لاهيج، 1397 ( بود. پس از اجراي نهايي آزمون درك متن
نوشتاري و نيز اجراي نسخة بوم يسازي شدة آزمون حافظة فعال دانمان و كارپنتر، داد هها با دو آزمون
ه مبستگي پيرسون و رگرسيون تجزيه و تحليل شدند. نتايج نشان دادند كه نمر ههاي دان شآموزان
در آزمون درك متن نوشتاري با نمرة كلي آزمون حافظة فعال خواندن ) 67 / α =0 ( و نيز با نمر ههاي
مؤلفة اندوزش اين آزمون، ه مبستگي مثبت و معنادار دارند ) 59 / α =0 ( و برعكس با نمر ههاي مؤلفة
پردازش اين آزمون رابطة معناداري ندارند ) 17 / α =0 (. م يتوان وجود رابطة مثبت و معنادار ميان درك
متن نوشتاري با مؤلفة اندوزشِ حافظة فعال خواندن را ب هپيروي از سووانسن و برنينگر ) 1995 ( چنين
تبيين كرد كه عملكرد افراد در درك متن نوشتاري و حافظة فعّال كلامي توسط نظامي با گنجايش كلي
هدايت م يشود. بر همين اساس، حافظة فعال روي درك متن نوشتاري اثرگذار است، زيرا مقياسي
براي گنجايش ذخير هسازي در انواع تكلي فهاي كلامي فراهم م يآورد. با توجه با توجه به نقش مهارت
درك متن نوشتاري در فهمِ مطالبِ آموزشي و با توجه به رابطة بين درك متن و حافظة فعال، م يتوان
با تقويت حافظة فعال به عملكرد بهتري در درك متن رسيد. پيامدهاي يافت هها مورد بحث قرار
گرفت هاند
-
توصيفگر فارسي
درك متن نوشتاري , حافظة فعّال خواندن , پردازش , اندوزش , روا نشناسي زبان
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1398
-
دوره
18
-
شماره سريال
70
-
صفحه
81-100
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :