-
شماره ركورد
356
-
پديد آورنده
كمالپورخوب، ناصر
-
عنوان مقاله
تبيين جامعه شناختي مواضع سياسي تربيت دانش آموز به مثابه شهروند مطلوب در اسناد رسمي جمهوري اسلامي ايران
-
مشخصات ظاهري
22ص.
-
يادداشت
عنوان فرعي: (مطالعة موردي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، سند چشم اندا ز 20 ساله)
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
شهروند مطلوب براي نظا مهاي رسمي ب هعنوان عنصري خلاق و پايبند شناخته م يشود كه براي تحت انقياد
درآوردن او از شيو ههاي متنوعي استفاده م يشود. نظام تربيت رسمي جمهوري اسلامي نيز با تدوين «سند تحول
بنيادين آموز شوپرورش » و «سند چش مانداز 20 ساله » م يكوشد شهروند مطلوب خود را آموزش دهد. اين مقاله
ضمن شناسايي بنيا نهاي آماد هسازي شهروندي و ويژگ يهاي شهروند مطلوب، تلاش دارد موضع شفاف نظام
رسمي تعلي موتربيت در ايران را از طريق اين اسناد نسبت به تربيت شهروند دان شآموز مشخص سازد. در بعد
روش، اين مقاله از نوع اسنادي است كه محتواي اسناد موردنظر را به روش تحليل محتواي كيفي مورد واكاوي
قرار داده و نمون هها ب هصورت نمون هگيري نظري و هدفمند به شيوة في شبرداري انتخاب شد.
نتايج تحليل اسناد در دو بعد تناسب و تفاوت در نگرش نظام رسمي به مقولة تربيت شهروندي دان شآموزان
خود را نشان داد. در بعد تناسب، هر دو سند رسيدن به قرب الهي را هدف غايي تربيت م يدانند. مؤلفة شهروند
دي ندار در حوزة ديني )با شاخ صهاي اعتقادي و عبادي( و حوزة شناختي )با شاخ صهاي ارزشي، اخلاقي،
علمي و فرهنگي( در هر دو سند اين سنخيت را تأييد ميكند. در بعد تفاوت، مؤلفة شهروند اجتماعي )با
شاخ صهاي منفعت اجتماعي، مشاركت اجتماعي سياسي، نق شآفريني مجزاي اجتماعي و نقطة عزيمت
تحول( مسير متفاوتي را براي رسيدن به هدف غايي معرفي ميكند. بر اساس اين نتايج، سند تحول دستيابي
به ايد هآ لهاي شهروند مطلوب را در اولويت دادن به ارادة فردي م يبيند، درحاليكه سند چش مانداز، ضمن در
نظر گرفتن اين تفاو تها، نقطة آغاز تربيت شهروندي را ايجاد ساختار مناسب و قرارگرفتن افراد در آ نها براي
فراگيري الگوهاي رسمي نظام حاكم در نظر م يگيرد.
-
توصيفگر فارسي
شهروند مطلوب , شهروند دانش آموز , سند تحول بنيادين آموزش و پرورش , سند چشم انداز 20 ساله
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1399
-
دوره
19
-
شماره سريال
73
-
صفحه
89-110
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :