-
شماره ركورد
441
-
پديد آورنده
قرباني، آزاده
-
عنوان مقاله
تاثير درمان چندوجهي كاردرماني بر بهبود مهارتهاي خواندن كودكان كم شنوا (موردپژوهي)
-
مشخصات ظاهري
5ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: خواندن يك مهارت مهم براي يادگيري دروس است. افت شنوايي مي تواند منجر به اختلال خواندن در دانش آموز ك مشنوا شود.
هدف از كاردرماني در اين دانش آموزان علاوه بر آموزش، شناخت، ارزيابي و برطرف كردن موانع يادگيري نيز م يباشد.
روش: اين مطالعه به صورت مورد پژوهي روي يك دانش آموز دختر كم شنوا پايه چهارم ابتدايي، داراي اختلال خواندن انجام شد. ارزيابي
اوليه در 3 حيطه جسمي، رواني و شناختي انجام شد. ابزارهاي ارزيابي شامل: مشاهده، مصاحبه با معلم و والدين، آزمو نهاي تمييز شنيداري، حافظه
كاري، ديداري و شنيداري،آزمون توجه، تصاوير تشخيص شكل از زمينه و مطالب كتاب خوانداري سال چهارم، درك مطلب و تصويرسازي بود.
پس از جمع بندي نتايج حاصله از ارزيابي، فعاليت هايي مناسب با شرايط دانش آموز براي انجام در جلسات كاردرماني تهيه شد. همچنين تمريناتي
براي ارايه به والدين براي انجام در منزل تهيه شد و در اختيار آن ها قرار گرفت.
يافت هها: ارزياب يهاي اوليه دانش آموز علايم اضطراب و كمبود اعتمادبه نفس را نشان داد. مشكلات حيطه شناختي شامل ضعف حافظه
ديداري و شنيداري، تمييز شنيداري، محدوديت دامنه لغات، درك مطلب و تصويرسازي بود. ميانگين سرعت خواندن دانش آموز 14 كلمه در
دقيقه بودكه در پايان جلسات تا 20 كلمه در دقيقه افزايش يافت. همچنين توانايي دان شآموز در تمامي حيط ههاي شناختي به جز تمييز شنيداري
بهبود يافت.
نتيجه گيري: اگر آموزگاران از دلايل ايجاد برخي ناتوان يهاي دانش آموزان آگاهي داشت ه و راهكارهاي مناسب را به كارگيرند، به ارتقاي
عملكرد دانش آموزان كمك موثري مي كند.
-
توصيفگر فارسي
درمان چندوجهي , كاردرماني , مهارت هاي خواندن , كودكان كم شنوا
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1395
-
دوره
16
-
جلد
5
-
شماره سريال
142
-
صفحه
59-63
-
ماه
آذر و دي
-
لينک به اين مدرک :