-
شماره ركورد
460
-
پديد آورنده
نادري، فرح
-
عنوان مقاله
تاثير آموزش روش غني سازي محيطي به والدين در بهبود ارتباط و اجتماعي شدن كودكان با اختلال طيف اتيسم
-
مشخصات ظاهري
9ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: اتيسم نوعي اخت الل عصبي - تحولي دوران كودكي است. كودك با اختلال طيف اتيسم در مهار تهاي اجتماعي و ارتباطي با
مشكلات گوناگوني مواجه است و رفتارهاي تكراري و كليشه اي بسيار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش روش غن يسازي
محيطي به والدين در بهبود ارتباط و اجتماع يشدن كودكان با اختلال طيف اتيسم انجام شد.
روش: روش پژوهش آزمايشي با طرح پيش آزمون پ سآزمون داراي گروه گواه و پيگيري بود. جامعه آماري شامل همه دانش آموزان
با اخت الل طيف اتيسم شهر تهران در پاي ههاي آمادگي تا پنجم با دامنه سني 7 تا 12 بودند كه با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس،
20كودك با اخت الل طيف اتيسم از مدرسه آيين مهرورزي انتخا بشده و ب هطورتصادفي در 2گروه آزمايش ) 10نفر( و گواه ) 10نفر(
قرار گرفتند. در اين پژوهش از سياهه ارزيابي درمان اتيسم به عنوان ابزاري براي سنجش بهبودي كودكان استفاده شد. در ابتدا از هر
2گروه پيش آزمون گرفته شد، سپس گروه آزمايش در معرض روش مداخله اي غن يسازي محيطي به مدت 4ماه قرار گرفت، بعد ازآن
از هر 2گروه پس آزمون گرفته شد و پس از يك ماه مرحله پيگيري صورت گرفت، همچنين براي تحليل داده ها از تحليل واريانس با
اندازه گيري مكرر استفاده شد.
يافت هها: نتايج نشان داد كه آموزش روش غن يسازي محيطي به والدين در بهبود ارتباط و اجتماع يشدن كودكان با اخت الل طيف
و اين تاثير تا مرحله پيگيري ادامه داشت. )p>0/ اتيسم موثر بوده ) 05
نتيجه گيري: با توجه به مزاياي مداخله والدين در درمان و اهميت افزايش تعداد ساعات درماني كودكان با اخت الل طيف اتيسم
پيشنهاد م يشود اين روش درماني در كنار رو شهاي مرسوم كودكان با اختلال طيف اتيسم به والدين به ويژه مادران آموزش داده شود.
-
توصيفگر فارسي
غني سازي محيطي , والدين , ارتباط و اجتماعي شدن , كودكان , اختلال طيف اتيسم
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1396
-
دوره
17
-
جلد
1
-
شماره سريال
144
-
صفحه
23-31
-
ماه
فروردين و ارديبهشت
-
لينک به اين مدرک :