-
شماره ركورد
465
-
پديد آورنده
رهبر كرباسدهي، فاطمه
-
عنوان مقاله
تاثير آموزش مهارت هاي اجتماعي بر خودتوانمندسازي اجتماعي و ناگويي هيجاني دانش آموزان با ناتواني هاي يادگيري ويژه
-
مشخصات ظاهري
8ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: ناتوان يهاي يادگيري ويژه يكي از رايج ترين اختلال هاي كودكان سنين مدرسه محسوب م يشود. اين كودكان به طورمعمول
در زمين ههاي مختلفي نظير توجه، شناخت و ناگوي يهيجاني با مشكل روب هرو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش
مهار تهاي اجتماعي بر خودتوانمندسازي اجتماعي و ناگويي هيجاني دانش آموزان با ناتواني يادگيري ويژه بود.
روش: طرح پژوهش حاضر آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد پژوهش را همه دانش آموزان
1395 از مراكز ناتوان يهاي يادگيري خدمات آموزشي دريافت - با ناتواني يادگيري ويژه شهرستان رشت كه در سال تحصيلي 1396
م يكردند، تشكيل دادند كه از اين تعداد نمونه اي به حجم 30 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي انتخاب و در 2گروه آزمايش و گواه
جايدهي شدند )هرگروه 15 نفر(. گروه آزمايش تحت 10 جلسه آموزش مهار تهاي اجتماعي قرارگرفتند و گروه گواه هيچ گونه آموزشي
را دريافت نكردند. براي جم عآوري داده ها از مقياس خودتوانمندسازي اجتماعي فلنر و همكاران و مقياس ناگويي هيجاني باگبي و همكاران
استفاده شد.
يافت هها: نتايج تحليل كوواريانس چندمتغيري نشان داد كه آموزش مهارت هاي اجتماعي، خودتوانمندسازي اجتماعي را افزايش و
.)P>0/ ناگويي هيجاني را در دانش آموزان با ناتوان يهاي يادگيري ويژه كاهش م يدهد ) 001
نتيجه گيري: نارسايي در خودتوانمندسازي اجتماعي و ناگويي هيجاني كودكان با ناتواني يادگير ي ويژه، ضرورت توجه به
مهار تهاي اجتماعي را دوچندان مي كند، همچنين آموزش مهار تهاي اجتماعي در شكل دادن به هويت كودكان، پذيرش نق شهاي
اجتماعي، مسئوليت پذيري و حل تعار ضها انكارناپذير است.
-
توصيفگر فارسي
مهارت هاي اجتماعي , خودتوانمندسازي اجتماعي , ناگويي هيجاني
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1396
-
دوره
17
-
جلد
2
-
شماره سريال
145
-
صفحه
5-12
-
ماه
خرداد و تير
-
لينک به اين مدرک :