-
شماره ركورد
490
-
پديد آورنده
قاري، زهره
-
عنوان مقاله
از محروميت تا توانمندي ناشنوايان
-
مشخصات ظاهري
8ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: اين مقاله مروري بر تاريخچه ناشنوايان و زبان آنها دارد تا جايگاه افراد ناشنوا در جهان و به دنبال آن در ايران
مشخص گردد. مطالعه و بررسي ناشنوايان در ابعاد مختلف، به نوبه خود، به شناخت واهميت زبانِ اشاره منتهي م يشود.
ناشنوايان در طول تاريخ با دو ديدگاه و تفكرِ متفاوت مورد بررسي قرار گرفت هاند: ديدگاه پزشكي كه ناشنوا را عق بمانده و داراي
نقص حواس م يداند و ديدگاه جامع هشناسي كه ناشنوا را موجودي اجتماعي م يداند كه مانند هر قوم و ملتي زبان و فرهنگ
خاص خود را دارد. ديدگاه اول منجر به حركت گفتاري/ شفاهي و ايجاد رو شهايي مانند تلفيقي شد و ديدگاه دوم باعث پديد
آمدن حركت زبان اشاره/ دستي گرديد. پيامد نظر اول انزوا و گوش هگيري ناشنوايان و نابودي تعداد زيادي زبان اشاره در دنيا
شد و نتيجه ديدگاه دوم تحقيق و پژوهشِ زباني و بروز توانمند يهاي ناشنوايان شد كه به نوبه خود به پيشرفت جامعه ناشنوا
و سپس جامعه جهاني منتهي گشت. زبان اشاره همانند زبا نهاي گفتاري يك زبان كامل است و از همه عناصر زباني موجود
در زبا نهاي گفتاري برخوردار است. اين زبان نيز داراي گويش و لهج ههاي فراواني م يباشد.
نتيجه گيري: افراد ناشنوا به دليل استفاده از زبان اشاره از حس ديداري بالايي برخوردار هستند و همين امر باعث شده داراي
خلاقي تها و توانمند يهاي ادراكي و فرهنگي منحصر به فردي باشند كه م يتواند به توسعه علوم در زمين ههاي مختلف
منجر گردد. در اين مقاله توضيح بيشتري در اين زمينه ارائه شده است.
-
توصيفگر فارسي
حركت/جنبش گفتاري , حركت/جنبش دستي , ديدگاه پزشكي , ديدگاه اجتماعي , زبان اشاره
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
18
-
جلد
3
-
شماره سريال
152
-
صفحه
27-34
-
ماه
مرداد و شهريور
-
لينک به اين مدرک :