-
شماره ركورد
493
-
پديد آورنده
فرهبد، مژگان
-
عنوان مقاله
مروري بر آسيب هاي گفتاري و زباني در كودكان مبتلا به فلج مغزي
-
مشخصات ظاهري
9ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: هدف از انجام مطالعۀ حاضر، بررسي چارچوب علمي تحقيقات مرتبط با آسي بهاي زباني، گفتاري، و ارتباطي كودكان
فلج مغزي و همچنين انجام يك جم عبندي مطلوب و ارائه مناس بتر اطلاعات از تحقيقات و مطالعات صورت گرفتۀ پيشين
است.
روش: در اين مطالعه جست و جوي منابع به صورت كتابخان هاي و بررسي تارنماهاي اينترنتي مرتبط و معتبر انجام شده است.
كتا بها، مقال هها و پايا ننام هها نيز ملاحظه شده است.
يافت هها: گفتارفلجي از تبعات ابتا به فلج مغزي در اين كودكان است كه بر اساس شدت آسيب نورولوژيكي ايجاد
م يشود. ميزان گفتارفلجي در كودكان مختلف، متفاوت است. برخي از اين كودكان عاوه بر آسي بهاي گفتاري به دليل
آسي بهاي ساختاري يا عص بشناختي، علائم اختال بلع يا آبريزش دهان نيز نشان م يدهند. معمولاً اين كودكان
آسي بهاي زباني )هم دركي هم بياني( نيز دارند كه با توجه به شدت فلج مغزي، ميزان آسيب زباني نيز متفاوت است.
نتيج هگيري: با توجه به وسعت آسيب در فلج مغزي و درگيري مسيرهاي عص بشناختي لازم است كه در برنامه درماني
اين كودكان به جنب ههاي مختلف از جمله حس، حركت، شناخت، زبان، گفتار، ارتباط، عواطف و مسائل روا نشناختي توجه
شود. طبيعي است كه بهبود اين كودكان نتيجه همكاري همه جانبه گروه درماني شامل متخصصان توا نبخشي، خانواده و
اولياي مدرسه خواهد بود.
-
توصيفگر فارسي
فلج مغزي , گفتارفلجي , آسيبهاي گفتاري و زباني
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1397
-
دوره
18
-
جلد
3
-
شماره سريال
152
-
صفحه
67-75
-
ماه
مرداد و شهريور
-
لينک به اين مدرک :