-
شماره ركورد
515
-
پديد آورنده
موسوي، افشين
-
عنوان مقاله
رابطه راهبردهاي مقابل هاي، تنظيم شناختي هيجان و ذهن آگاهي با كيفيت زندگي در مادران داراي فرزند آهسته گام
-
مشخصات ظاهري
12ص.
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه: تولد يك كودك آهست هگام، اثرات عميقي بر كيفيت زندگي مادر او م يگذارد. شناسايي عوامل تأثيرگذار بر كنترل
اين اثرات، گامي مهم در ارتقاي سامت رواني مادران داراي اين كودكان است. پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه بين
راهبردهاي مقابل هاي، تنظيم شناختي هيجان و ذه نآگاهي با كيفيت زندگي مادران داراي فرزند آهست هگام در اهواز بود.
روش: اين پژوهش، توصيفي- تحليلي و از نوع همبستگي بود. نمونه شامل 350 نفر از مادران داراي كودك آهست هگام بودكه
با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحل هاي انتخاب شدند. براي جم عآوري داد هها از پرسشنام ههاي راهبردهاي
مقابل هاي اندلر و پاركر، راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان گارنفسكي و كرايچ، پرسشنامه پنج وجهي ذه نآگاهي بائر و همكاران
و پرسشنامه كيفيت زنگي وير و شربورن استفاده شد. تجزيه و تحليل داد هها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل
رگرسيون چندمتغيره صورت گرفت.
يافت هها: نتايج رگرسيون نشان دادكه پي شبيني كيفيت زندگي مادران از روي متغيرهاي راهبردهاي مقابل هاي )راهبرد
مقابل همسأل همدار، اجتنا بمدار و هيجا نمدار(، تنظيم شناختي هيجان )سرزنش خود، سرزنش ديگران، فاجع هآميزكردن،
پذيرش، نشخوارفكري، تمركز مجدد مثبت، ارزيابي مجدد مثبت( و ذه نآگاهي )مشاهده، توصيف، عمل توأم با هشياري،
غيرقضاوتي بودن وغيرواكنشي بودن( معن يدار م يباشد و متغيرهاي راهبرد مقابله مسأل همدار، راهبرد مقابله هيجا نمدار،
ارزيابي مجدد مثبت، عمل توأم با هشياري و غيرواكنشي بودن به ترتيب پي شبين يكننده كيفيت زندگي مادران م يباشند.
نتيج هگيري: با توجه به نتايج پژوهش پيشنهاد م يشود كه آموز شهايي در زمينه كاربرد راهبردهاي مقابل هاي، تنظيم
شناختي هيجان وذه نآگاهي براي ارتفاي سطح كيفيت زندگي مادران داراي كودك آهست هگام ارائه شود.
-
توصيفگر فارسي
تنظيم شناختي هيجان , ذهن آگاهي , راهبردهاي مقابله اي , كيفيت زندگي , مادران داراي فرزند آهسته گام
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1398
-
دوره
19
-
جلد
2
-
شماره سريال
157
-
صفحه
9-20
-
ماه
خرداد و تير
-
محل كنفرانس
99/6/6
-
لينک به اين مدرک :