چكيده
از ديدگاه تاريخي و آموزشي، پارادكس هاي رياضي از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار
هستند. با سيري در تاريخ رياضيات، با پارادكس هايي روبه رو مي شويم كه تأثيراتي شگرف
و ماندگار از خود به جاي نهاده اند. بسياري از شاخه هاي رياضي خود را مديون پارادكس ها
مي دانند. به علاوه، پارادكس ها مانند معماها و مسئله ها كم و بيش در آموزش رياضي مورد
استفاده قرار گرفته اند. در اين مقاله، برآنيم تا با بهره گيري از مفاهيم علم روانشناسي، شناختي
كاركرد و تأثير بهتر و عميق تر از پارادكس هاي رياضي به دست آوريم. با مطالعۀ چگونگي
يك پارادكس، فرايند حل مسئله اي را كه در ذهن مخاطب ايجاد و پيگيري مي شود، بررسي
مي كنيم. به برخي از پارادكس هاي ماندگار و شاخص رياضي نيز اشاره مي كنيم.