-
شماره ركورد
788
-
پديد آورنده
اكبرزاده، زهرا
-
عنوان مقاله
ادراك استادان و نومعلمان از ابعاد و مؤلف ههاي مغفول برنامة درسي علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
اين پژوهش با هدف شناسايي ابعاد و مؤلف ههاي مغفول در برنامة درسي اجراشدة رشتة علوم تربيتي
دانشگاه فرهنگيان، انجام شده است. رويكرد پژوهش حاضر بر اساس ماهيت اهداف تحقيق، كيفي
از نوع پديدارشناسي و به روش توصيفي است. مشارك تكنندگان در تحقيق را استادان و مدرسان،
فار غالتحصيلان در رشتة آموزش ابتدايي دانشگاه فرهنگيان، سا لهاي 98 - 97 تشكيل م يدادند.
مشارك تكنندگان، ب هصورت نمون هگيري هدفمند، بر اساس تجارب هر دو گروه به شيوة گلوله برفي
انتخاب و اين امر تا اشباع نظري، درنهايت با 12 استاد و 15 نومعلم خاتمه يافت. براي جم عآوري داد ههاي
كيفي از مصاحبة عميق نيم هساختاريافته استفاده شده است. همچنين براي بررسي روايي، اطلاعات
ب هدس تآمده از تحليل، متن مصاحب هها به استادان راهنما، مشاور و همچنين متخصصان در دانشگاه
فرهنگيان داده شد. پايايي داد هها از طريق سه معيار موردنظر صاح بنظران مطالعات كيفي شامل:
قاب لقبول بودن، قابليت اطمينان، و تأييدپذيري، تأييد شد. بر اساس ساختار مصاحبه، براي تحليل
تصورات مشارك تكنندگان از روش هف تمرحل هاي كلايزي استفاده شد. پس از طي مراحل فوق، هفت
بعد اصلي شامل ساختار سازماني و درو نداد دانشگاه؛ مهارت حرف هاي لازم و عملكرد مناسب استاد؛
توجه به نياز يادگيرنده؛ تناسب موضوع و مواد درسي با تا بآوري دانشجو؛ و پژوه شمحوري در كلاس
استخراج شد. شناخت و معرفي مؤلف ههاي مغفول در نظام تربي تمعلم كشور م يتواند به سياس تگذاران،
مديران و برنام هريزان آموزشي در اتخاذ راهبردهاي مناسب براي كاهش شكاف بين وضع موجود و
مطلوب در اين زمينه و ارتقاي وضعيت مؤلف ههاي برنامة درسي اجراشده ياري رساند.
-
توصيفگر فارسي
برنامة درسي اجراشده , برنامة درسي مغفول , دانشگاه فرهنگيان , پديدارشناسي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
جلد
1
-
شماره سريال
77
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :