-
شماره ركورد
790
-
پديد آورنده
ترك زاده، جعفر
-
عنوان مقاله
طراحي چارچوب رهبري سوادآموزي معلم: يك مطالعه فراتركيب
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
آموزش سواد خواندن و نوشتن در دورة ابتدايي اهميت خاصي داشته و معلمان نقش مهمي در
عملكرد سواد دان شآموزان دارند. بنابراين وجود معلماني كه شايستگ يهاي رهبري را براي يادگيري
و پيشرفت دان شآموزان در حوزة سوادآموزي داشته باشند، ضروري به نظر م يرسد. اين پژوهش با
هدف طراحي چارچوب رهبري سوادآموزي معلم صورت پذيرفت. به اين منظور، با استفاده از روش
پژوهش فراتركيب سندلوسكي و باروسو ) 2007 (، تعداد 65 مقالة منتخب بعد از مراحل ارزيابي كيفيت
كه با معيارهاي موردپذيرش منطبق بود، بررسي شد. درنتيجة فراتركيب، مجموع 79 كد، 12 مفهوم و
3 مقوله يافت شد. مفاهيم شامل مهار تهاي ارتباطي با دان شآموزان، والدين و همكاران؛ مهار تهاي
انگيزشي براي ايجاد علاقه و انگيزش در دان شآموزان در امر سوادآموزي؛ مهار تهاي استفاده از ابزار
و منابع آموزشي؛ مهار تهاي استفاده از تكني كهاي آموزشي؛ مهارت برنام هريزي و طراحي آموزشي؛
مهار تهاي نظارت و ارزيابي؛ دانش دربارة نيازها و شرايط يادگيرنده؛ دانش دربارة موضوعات و محتواي
سوادآموزي؛ دانش دربارة فناوري و ابزارهاي آموزش و يادگيري؛ توجه به رشد مهار تهاي شخصي و
حرف هاي در درازمدت؛ علاقه، ايجاد انگيزه و اهداف شفاف در آموزش بود كه يك معلم ب هعنوان رهبر
سوادآموزي بايد داشته باشد. همچنين، مفاهيم موردنظر در سه مقوله اصلي با عنوان دانش، نگرش
و مهارت گنجانده شد. سپس، چارچوب رهبري سوادآموزي معلم به شكل مفهومي ارائه شد. م يتوان
نتيجه گرفت كه معلمان، در نقش رهبري سوادآموزي، لازم است كه نگرش خود را توسعه دهند.
مهار تهاي موردنياز در اين زمينه را كسب كنند و از دانش لازم براي آموزش سواد در جهت پيشرفت
حرف هاي خود و ارتقا سواد دان شآموزان استفاده كنند.
-
توصيفگر فارسي
رهبري سوادآموزي , شايستگيهاي معلم , آموزش
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
جلد
1
-
شماره سريال
77
-
ماه
بهار
-
لينک به اين مدرک :