-
شماره ركورد
835
-
پديد آورنده
اصيليان، اشرف
-
عنوان مقاله
الگوي برنامه درسي مكمل ويژه دانش آموزان با اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي با تأ كيد بر مغز
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
زمينه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحي و اعتباريابي الگوي برنامه درسي مكمل سازگار با مغز كودكان و دانش آموزان
با اختلال نارسايي توجه/بيش فعالي بود.
روش: پژوهش آميخته، از نوع ا كتشافي است. بخش كيفي از تحليل اسنادي و محتواي كيفي و بخش كمي از روش
پژوهش پيمايشي استفاده شد. جامعه آماري كيفي، اسناد، پايگاه هاي اطلاعاتي، خبرگان برنامه ريزي درسي، روان شناسي،
علوم مغز و كمي، كارشناسان آموزش، مشاوره و معلمان مقطع ابتدايي مشهد بودند كه با نمونه گيري هدفمند و خوشه اي
چند مرحله اي انتخاب شدند. براي اعتباربخشي الگو از پرسشنامه ي محقق ساخته و مصاحبه ي نيمه ساختاريافته كه با
17 مصاحبه به اشباع رسيد، استفاده شد. روايي و پايايي داده ها با بررسي اعضا، روايي محتوايي و آلفاي كرانباخ تأييد
شد. اعتبارپذيري داده هاي مصاحبه ها با راهبرد كنترل با داده هاي اسناد علمي معتبر انجام گرفت و ويژگي هاي عناصر و
مؤلفه هاي برنامه درسي موردنظر شناسايي شد.
0 در نظر گرفته / 79 درصد برآورد شد. سطح معناداري بيشتر از 05 / يافته ها: در اعتبارسنجي الگو، توافق متخصصان، 93
شد. بنابراين، ويژگي ها و نيازهاي مغزي اين دانش آموزان در اولويت برنامه درسي مكمل قرار مي گيرد، محدوديت هاي زماني
حذف، حجم واحدهاي درسي، تكاليف و ارزيابي ها كاسته و روش هاي آموزشي كه فعاليت و تعامل بيشتري مي خواهند، در
قالب هايي متنوع و جذاب ارائه شوند.
نتيجه گيري: براي كاهش مشكلات دانش آموزان با اختلال نارسايي توجه/بيش فعالي، توجه به نقش عناصر برنامه
درسي مكمل مبتني بر مغز الزامي است. بر اساس نتايج سازمان دهي اهداف و محتوا براي دانش آموزان مورد نظر دستخوش
تغييراتي خواهد شد، تأ كيد بيشتري بر برخي از اهداف صورت گيرد و بر محتواي مهارت آموزي، تكاليف و ارزيابي ها در
قالب هايي جذاب و متنوع مانند نرم افزارها تأ كيد شود.
-
توصيفگر فارسي
اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي , برنامه درسي مكمل , سازگار با مغز , عناصر برنامه درسي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
تعليم و تربيت استثنايي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
21
-
جلد
3
-
شماره سريال
163
-
صفحه
61-78
-
ماه
مرداد و شهريور
-
لينک به اين مدرک :