يكي از اهداف مهم دوره پيش دبستاني براي بسياري از دانش آموزان با آسيب بينايي، يادگيري خواندن و نوشتن خط
بريل به عنوان اصلي ترين ابزار سواد آموزي است. بريل آموزي فرآيندي است كه با آموزش مهارت هاي پيش بريل شروع
مي شود و شامل فعاليت هايي براي افزايش آ گاهي و ادراك حسي كودكاني است كه خواندن و نوشتن را به خط بريل ياد
خواهند گرفت. اين مقاله با استناد به دانش موجود در منابع اين حوزه و تجارب زيسته ي نگارنده در كار با دانش آموزان
با آسيب بينايي نوشته شده است تا چارچوبي منطقي براي آموزش بريل به اين گروه از دانش آموزان در دوره پيش دبستان
ارائه كند.