-
شماره ركورد
868
-
پديد آورنده
ميرزاخاني، عليرضا
-
عنوان مقاله
مقايسۀ تأثير آموزش راهبردهاي تبادلي، ارائۀ بازخورد مؤثر و شيوۀ رايج در درك مطلب
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
اين پژوهش با هدف بررسي و مقايسۀ تأثير آموزش راهبردهاي تبادلي، ارائۀ بازخورد مؤثر و تأثير
ب هكارگيري تركيبي اين دو شيوه در بهبود و ارتقاي عملكرد در كمطلب دان شآموزان پايۀ پنجم است كه
در قالب طرح آميختۀ پيچيده با دو عامل بي نآزمودني «نوع آموزش و جنسيت » و يك عامل درو نآزمودني
«آزمون » انجام شده است. جامعۀ پژوهش دربردارندۀ دان شآموزان دختر و پسر پايۀ پنجم شهر اراك بوده
است كه با نمون هگيري خوش هاي چندمرحل هايْ هشت مدرسه و از هر مدرسه يك كلاس )درمجموع چهار
كلاس دختران و چهار كلاس پسران( براي نمونه انتخاب شدند. عملكرد در كمطلب با استفاده از سؤا لهاي
قابل انتشار مطالعۀ پرلز 2016 انداز هگيري شد. روايي ابزار با نظر متخصصان تأييد شد و ضريب پايايي، با
محاسبۀ آلفاي كرونباخ، 83 / 0 ب هدس تآمد.
پس از اجراي پي شآزمون، در دوازده جلسه، به معلمان كلا سهاي مشارك تكننده آموز شهاي لازم داده
شد. آ نها به مدت ده هفته، بر اساس دستورالعمل هر شيوه، به آموزش دان شآموزان پرداختند و گروه كنترل
به شيوۀ رايج مدارس آموزش ديد. سپس همۀ دان شآموزان در پ سآزمون و شش هفته بعد در آزمون پيگيري
شركت كردند. داد هها با روش تحليل واريانس دوعاملي با انداز هگيري مكرر تحليل شد. نتايج نشان داد كه
هر سه شيوۀ آموزشي ب هكارگرفت هشده تأثير معناداري در بهبود عملكرد در كمطلب دان شآموزان داشته
است ) 0001 / P>0 (. با توجه به معناداري اثر متقابل ميان شيو ههاي آموزش و جنسيت ) 05 / P>0 (، جنسيت
دان شآموزان در عملكرد در كمطلب آ نها تأثير نداشته ) 179 / P=0 (، اما شيوۀ آموزش تركيبي تأثيري
شگرف در عملكرد دختران داشته است. نتايج آزمون پيگيري نشان داد كه تداوم اثربخشي شيو ههاي
ب هكا رگرفت هشده پذيرفتني بوده است و تفاوت معناداري ميان نمرات پ سآزمون و پيگيري وجود نداشت.
-
توصيفگر فارسي
آموزش راهبردهاي تبادليِ خواندن , بازخورد , درك مطلب , سواد خواندن , مطالعۀ پرلز
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
شماره سريال
79
-
صفحه
73-96
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :