-
شماره ركورد
869
-
پديد آورنده
عالميان، وحيد
-
عنوان مقاله
تأثير عامل كنترل از ديدگاه شونفلد در كاهش خطاهاي دانش آموزان بر اساس الگوي تحليل خطاي نيومن در مبحث نسبت هاي مثلثاتي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف اين پژوهش بررسي تأثير عامل كنترل، از ديدگاه شونفلد ، در ميزان كاهش خطاي دان شآموزان
سال دهم رشتۀ تجربي در حل مسائل مربوط به مبحث نسب تهاي مثلثاتي بر اساس الگوي تحليل خطاي
نيومن، در شهرستان فريدن اصفهان، است. كنترل ازنظر شونفلد به معناي نحوۀ انتخاب و ب هكارگيري منابع
و راهبر دهاي مناسبي است كه به حل مسئله كمك م يكند. الگوي تحليل خطاي نيومن شامل پنج مرحلۀ
سلسل همراتبي شامل خواندن، در ككردن، تبديل، مهار تهاي پردازشي، و نوشتاري است. طبق اين الگو،
لازم است فرد اين مراحل را در حل مسئلۀ رياضي طي كند و خطا در هريك از اين مراحلْ مانعِ رسيدن او
به پاسخ مناسب م يشود.
اين پژوهش ازنظرِ هدف، كاربردي و ازنظرِ روش اجرا، شب هتجربي بود. جامعۀ آماري اين پژوهش شامل
همۀ دان شآموزان پسر سال دهم تجربي در شهرستان فريدن، در سال تحصيلي 96 - 97 ، است كه تعداد
آ نها 60 نفر بود. براي تعيين نمونه، در اين پژوهش، 48 نفر به روش نمون هگيريِ در دسترس ب هعنوان نمونه
انتخاب شدند. ابزار گردآوري داد هها اجراي دو آزمون در دو مرحلۀ پي شآزمون و پ سآزمون بود كه روايي
سؤا لهاي آ نها با نظر 11 نفر از دبيران باتجربۀ رياضي تعيين شد. يافت ههاي اين پژوهش بر اساس آزمون يو
مان-ويتني تجزي هوتحليل شد و نشان داد كه تقويت مهارت كنترل از ديدگاه شونفلد در ميان دان شآموزان
باعث كاهش معناداري در خطاي مراحل خواندن، در ككردن و تبديل م يشود؛ اما كاهش معناداري در
خطاي مراحل پردازش و نوشتاري مشاهده نشد. بيشترين تعداد خطا در پي شآزمون مربوط به مراحل درك
و تبديل، و در پ سآزمون مربوط به مراحل تبديل و پردازش بود. همچنين اين پژوهش نشان داد كه اكثر
دان شآموزان تسلط كافي را در انجا مدادن محاسبات رياضي ندارند.
-
توصيفگر فارسي
كنترل از ديدگاه شونفلد , نسبت هاي مثلثاتي , الگوي تحليل خطاي نيومن , خطا
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
شماره سريال
79
-
صفحه
97-116
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :