-
شماره ركورد
873
-
پديد آورنده
قديريان پور، سمانه
-
عنوان مقاله
واكاوي جايگاه و نقش تربيت جنسي در دورۀ ابتدايي و ارائۀ چارچوب آموزشي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف پژوهش حاضر بررسي جايگاه و نقش تربيت جنسي در دورۀ ابتدايي و ارائۀ چارچوبي براي
آموزش آن است. روش پژوهش تحليل محتواي كيفي و مطالعۀ موردي بوده است. اطلا عرسا نهاي
پژوهش عبار تاند از: كليۀ كتا بهاي درسي دورۀ ابتدايي شامل 41 كتاب و 13 نفر از متخصصان
تربيت جنسي كودكان كه با استفاده از روش نمون هگيري هدفمند از نوع ملا كمحور و زنجير هاي
انتخاب شد هاند. ابزارهاي پژوهش شامل فهرست تحليل محتوا و مصاحبۀ نيم هساختاريافته بود.
صحت و استحكام داد هها با چهار معيار اعتبارپذيري، انتقا لپذيري، قابليت اطمينان و تأييدپذيري
ب هدست آمد. يافت ههاي پژوهش نشان داد كه كتا بهاي درسي ابتدايي از منظر توجه به مؤلف ههاي
تربيتِ جنسي وضعيت مطلوبي ندارند و فقط به برخي از مؤلف ههاي مهارتي در پايۀ ششم ابتدايي
توجه شده است و از ديگر مؤلف ههاي دانشي، نگرشي و مهارتي تربيت جنسي در پاي ههاي مختلف
غفلت شده است. متخصصان، به علت داشتن نقش آموزشي و پرورشي هم هجانبه در راستاي
ارتقا و تثبيت جايگاه مدرسه، توجه به تربيت جنسي در اين دوره را لازم دانست هاند كه هدف
آن ت نآگاهي، هوي تيابي، حفظ بهداشت و ايمني است. تربيت جنسي م يتواند در چارچوب
آموز شهاي رسمي در سه مرحلۀ توانمندسازي خانواده، معلمان و دان شآموزان و در آموز شهاي
غيررسمي با استفاده از رسان ههاي آموزشي و طرح بوم مدرسه در برنام ههاي درسي گنجانده
شود. بر اساس يافت هها، به مجريان آموزشي توصيه م يشود كه توجه لازم را به ساحت تربيت
جنسي در برنام ههاي درسي دورۀ ابتدايي داشته باشند.
-
توصيفگر فارسي
تربيت جنسي , دورۀ ابتدايي , آموزش , دانش آموزان , شيوۀ ي كفي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
شماره سريال
79
-
صفحه
217-238
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :