-
شماره ركورد
883
-
پديد آورنده
رحيمي، بهروز
-
عنوان مقاله
مطالعۀ تطبيقي برنامه هاي درسي هدايت شغلي به منظور ارائۀ رهنمودهايي براي نظام آموزش و پرورش ايران
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف از پژوهشِ حاضر شناسايي و بررسي برنام ههاي درسي هدايت شغلي در كشورهاي جهان است.
روش پژوهشْ توصيفي و تحليل مستندات با رويكرد تطبيقي است. جامعۀ آماري شامل برنامۀ درسي هدايت
شغلي در كشورهاي جهان م يشود و نمونۀ مورد بررسي برنامۀ درسي مشاغل و آموزش كارمحور در انگلستان
و برنامۀ درسي شغلي در ويكتوريا، استراليا، بود كه ب هصورت هدفمند انتخاب شدند. الگوي مورداستفاده
روش توافق و تفاوت جان استوارت ميل بود. ابزار گردآوري اطلاعاتْ في شبرداري و تجزي هوتحليل اطلاعات
با استفاده از روش تحليل محتوا بود. همچنين براي قضاوت دربارۀ اعتبار اسناد و مدارك به نقد بيروني
و دروني منابع توجه شده است. نتايج تحليل و مقايسۀ تفاوت و شباه تهاي عناصر اصلي برنامۀ درسي
)هدف، زمان، محتوا، رو شهاي ياددهي-يادگيري-ارزشيابي( نشان داد جه تگيريِ هر دو برنامۀ درسي،
آموزش با رويكرد شغ لمحوري است اما برنامۀ درسي مشاغل و آموزش كارمحور در قياس با برنامۀ درسي
شغلي ويكتوريا اهداف و زمان اجراي متنوع و گسترد هتري را شامل م يشود. نتايج بررسي عنصر محتوا در
هر دو برنامۀ درسي حاك ياز سه مرحلۀ رشد فردي، اكتشاف شغلي و مديريت شغلي بود. بررسي عناصر
راهبردهاي ياددهي-يادگيري و ارزشيابي نشان داد آنچه در هر دو برنامۀ درسي هدايت شغلي حائز اهميت
است استفاده از رو شهاي نوين و فعالانه در كنار رو شهاي سنتي است. با توجه به يافت ههاي تحقيق، به
سياس تگذاران نظام آموزشي كشور ايران پيشنهاد م يشود طراحي برنامۀ درسي هدايت شغلي را با توجه
به ويژگ يهاي عناصر برنامۀ درسي هدايت شغلي كشورهاي موفق در دستور كار قرار بدهند.
-
توصيفگر فارسي
برنامۀ درسي , برنامۀ درسي شغلي ويكتوريا استراليا , مشاغل و آموزش كارمحور انگلستان
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1400
-
دوره
20
-
شماره سريال
80
-
صفحه
209-244
-
ماه
زمستان
-
لينک به اين مدرک :