-
شماره ركورد
984
-
پديد آورنده
بيات ترك، محمدحسين
-
عنوان مقاله
اثربخشي آموزش گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد در همجوشي شناختي و شايستگي اجتماعي نوجوانان قلدر در مدارس شبانه روزي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف از پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد در
همجوشي شناختي و شايستگي اجتماعي نوجوانان قلدر در مدارس شبانه روزي است. پژوهش
حاضر از نوع پژوهش كاربردي و ازنظر روش تحقيق به سبب جايگزيني تصادفي در گروه
آزمايش و گروه كنترلْ آزمايشي است. جامعة آماري اين پژوهش شامل تمامي دانش آموزان
دو مدرسة شبانه روزي سال تحصيلي 98 - 99 در شهرستان نيشابور است كه ويژگي قلدري
دارند. نمونة اين پژوهش عبارت است از 30 دانش آموز دو مدرسة شبانه روزي متوسطة اول
شهرستان نيشابور كه با روش تصادفي بدون جايگزيني انتخاب شدند. اين دانش آموزان در
گروه 15 نفري آزمايش و كنترل قرار گرفتند. ارزيابي با پرس شنامه هاي همجوشي شناختي
گيلاندرز ) 2010 (، شايستگي اجتماعي پرندين ) 1385 ( و مقياس قلدري ايلينويز ) 2001 ( انجام
شد. طبق يافته هاي اين پژوهش، سطح معناداري متناظر با هر سه متغير در شاخص گروه كمتر
از 017 / 0 است. بنابراين با اطلاعات جمع آور يشده و با توجه به رد فرض صفر فرضية اصلي
پژوهش مبني بر اينكه «آموزش مبتني بر پذيرش و تعهد در شايستگي اجتماعي و همجوشي
شناختي نوجوانان قلدر تأثير مثبت دارد » با اطمينان 95 / 0 تأييد م يشود . آموزش مبتني بر
پذيرش و تعهد در كاهش همجوشي شناختي و بهبود شايستگي اجتماعي نوجوانان قلدر مؤثر
بوده است. پيشنهاد م يشود اين پژوهش روي ساير اختلالات و همچنين در ساير شهرستان ها
صورت گيرد تا هم داراي قدرت تعميم پذيري بالاتري شود و هم تفاوت هاي فرهنگي در اين گونه
پژوه شها شناسايي شود.
-
توصيفگر فارسي
آموزش مبتني بر پذيرش و تعهد , همجوشي شناختي , شايستگي اجتماعي , نوجوانان , قلدري
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
2
-
شماره سريال
82
-
صفحه
29-48
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :