-
شماره ركورد
989
-
پديد آورنده
صائمين، پروين
-
عنوان مقاله
تبيين استعاره هاي مفهومي جهت دار زمان در مكان كتاب فارسي پايۀ چهارم ابتدايي بر مبناي رويكرد ليكاف و جانسون
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
مفهوم سواد خواندن يكي از اهداف مهم پژوه شهاي تربيتي است كه ب هواسطۀ آن دان شآموزان،
طي دوران آموزش، متون درسي را ياد م يگيرند. ليكاف و جانسون رويكردي زبا نشناسانه در
علوم شناختي معرفي كردند كه، برخلاف رويكرد چامسكي كه به شناخت زبان نحوي م يپردازد،
در آن به عنصر معني در زبان از منظر استعارۀ مفهومي تأكيد ويژه داشتند. ليكاف و جانسون
استعار ههاي مفهومي را مه مترين عامل شناخت انسان از جهان برم يشمارند. استعارۀ مفهومي به
معناي فهم فكر يا مفهومي انتزاعي بر اساس فكر يا موضوع ديگري است كه مفهومي عيني دارد. با
توجه به اهميت استعار ههاي مفهومي در شناخت و درك مفهوم دان شآموزان، اين مقاله به بررسي
استعار ههاي مفهومي جه تدار زما ند رمكان درس فارسي پايۀ چهارم ابتدايي پرداخته است. روشِ
اين پژوهش تحليل مفهومي با رويكرد زبا نشناسي ليكاف است كه با تحليلي زبا نشناسانه و
فلسفي به مفهوم استعاره در درس فارسي م يپردازد. بر اساس نتيجۀ بررسي و پژوه شها، متون
كتاب فارسي استعارات متعدد مفهومي براي آموزش دارد؛ اما در بخش فعالي تها و پرس شهاي اين
كتاب آموزش ويژ هاي دراي نباره صورت نگرفته است. بنابراين لازم است براي درك بهتر مفاهيم و
شناخت جهان اطرافِ دان شآموز برنامه و رويكرد متناسبي از آموزش معني در بستر استعار ههاي
مفهومي در نظر گرفته شود.
-
توصيفگر فارسي
استعارۀ مفهومي جهت دار زمان در مكان , زبانشناسي شناختي , نظريۀ استعارۀ مفهومي ليكاف و جانسون
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
2
-
شماره سريال
82
-
صفحه
133-146
-
ماه
تابستان
-
لينک به اين مدرک :