-
شماره ركورد
994
-
پديد آورنده
احمدي، فاطمه زهرا
-
عنوان مقاله
نگاهي نو به اصلاحات در آموزش و پرورش با تكيه بر تفكر ريزومي و تفكر كوانتومي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
همه گيري جهاني كُويد 19 نظام آموزش وپرورش را با دشوار يها و فرص تهاي ب يسابقه اي
روبه رو كرده است. ويژگي برجستۀ اين همه گيري ايجاد شرايط پي شبين يناپذير، نامتعين و نبود
قطعيت در تمام پديد ههاي جهان هستي است كه به باور بسياري از صاحب نظران نويدبخش
ﺎﯿﺣت ﻈﻧ ﺎﯾ ﺪﯾﺪﺟ م ﺮﺗﺮﺑ در همۀ ابعاد زندگي ازجمله آموزش وپرورش است. دس تيافتن به اين
حيات جديد يا نظ مبرتر در گرو تأمل، اصلاح و حتي تحول نظام آموزش وپرورش است. اين امر
بازآرايي و بازانديشي تازه اي از مباني فلسفي را طلب مي كند. براي ناساس، پژوهش حاضر با
هدف مطالعۀ دو رويكرد و شيوۀ تفكر ريزوماتيك دلوز و كوانتومي زوهر به منظور شناسايي
دلال تهاي تربيتي آ نها براي ابعاد پنج گانۀ اصلاحات تربيتي آيزنر و با روش تحليل مفهومي و
استنتاجي انجام شد. با توجه به تمركز هر دو رويكرد فلسفي بر نامتعيني و پذيرش تفاو تها و
دگرگون يهاي مداوم و بر اساس يافته هاي پژوهش، ازطريق انديش ههاي ريزوماتيك و كوانتومي
مي توان به طرح پرس شهاي اصيل پرداخت و راهكارهايي براي سازگاري با تغييرات مداوم در
حوزۀ آموزش وپرورش ارائه داد. در اين مطالعه، با تحليل عناصر مه ماين دو رويكردِ فلسفي،
دلال تهاي تربيتي قاب لتأملي در ابعاد گوناگون هدف، ساختار، برنامۀ درسي، شيو ههاي آموزش
و ارزشيابي )سنجش( استنتاج شد.
-
توصيفگر فارسي
تفكر ريزوماتيك , تفكر كوانتومي , اصلاحات آموزش وپرورش , كويد
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
3
-
شماره سريال
83
-
صفحه
101-122
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :