-
شماره ركورد
996
-
پديد آورنده
نجفي پازكي، معصومه
-
عنوان مقاله
عنصر محتوا در برنامۀ درسي قرآن دورۀ اول ابتدايي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
هدف از اين پژوهش ارزشيابي عناصر محتوا شامل كتاب درسي، كتاب گويا، لوحۀ آموزشي
مقوايي و كتاب راهنماي معلم در برنامۀ درسي آموزش قرآن دورۀ اول ابتدايي است. جامعۀ آماري
پژوهشْ دان شآموزان، معلمان، كلا سهاي درس و مدارس دورۀ ابتدايي كل كشور است و با توجه
به وسعت جامعۀ آماري روشِ نمون هگيري خوش هاي هدفمند انتخاب شد. حجم نمونه عبارت بودند
از: چهار استان، 16 مدرسه، 48 كلاس درس، 353 معلم، 32 سرگروه آموزشي، 295 دان شآموز.
ابزارهاي پژوهش شامل پرس شنامۀ كمّي نظرسنجي معلمان، فرم مصاحبۀ نيم هساختارمند معلم،
فرم مصاحبۀ ساختارمند با دان شآموز و فرم سؤا لهاي جلسات ه مانديشي معلمان بود و در تحليل
داد هها از الگوي مثل ثسازي استفاده شد. طبق يافت ههاي اين پژوهش، محتواي آموزش قرآن همسو
با برخي اصول و اهداف مدنظر آموزش قرآن نيست. درواقع با توجه به اينكه در اصول برنامۀ درسي
بر جذابيت محتوا تأكيد شده، در تأليف كتا بهاي قرآن دورۀ اول ابتدايي اين مسئله موردتوجه قرار
نگرفته است كه حاصل آن تحقق نيافتن هدف انس و علاقه به قرآن است. معلمان در هر سه پايۀ اول
تا سوم ابتدايي به بخ شهاي مختلف محتوا )كتاب درسي، كتاب گويا، راهنماي معلم، لوحۀ آموزشي(
نمرۀ زير ميانگين داد هاند. درواقع از نظرِ معلمان محتواي ارائ هشده با وضع مطلوب فاصله دارد و نياز
به بازنگري اساسي دارد.
-
توصيفگر فارسي
كتاب درسي , كتاب گويا , لوحۀ آموزشي مقوايي , كتاب راهنماي معلم , دورۀ اول ابتدايي
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
3
-
شماره سريال
83
-
صفحه
151-184
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :