-
شماره ركورد
998
-
پديد آورنده
فيروزشاهي، فائزه
-
عنوان مقاله
ارزيابي مسائل زمينه مدار كتاب رياضي پايۀ چهارم ابتدايي و تطبيق آن با مطالعات بين المللي
-
يادداشت - جزئيات
-
چكيده
در پژوهش حاضر به بررسي مسائل زمين همدار كتاب رياضي پايۀ چهارم ابتدايي و همچنين مقايسۀ
آن با آخرين مسائل منتشرشدۀ تيمز 2015 پرداخته شده است. اين ارزيابي بر اساس ميزان ارتباط
مسائل زمين همدار با دنياي واقعي به كمك چارچو بهاي مطرح در پژوه شهاي مرتبط و حيطۀ محتوايي
مسائل صورت گرفته است. روش اين پژوهش توصيفي تحليلي تطبيقي است كه براي اجراي آن
از الگوي پيشنهادي بردي استفاده شد. ابزار مورد استفاده فهرس تهايي است كه روايي صوري و
محتوايي آن را متخصصان تأييد كرده و پايايي آن نيز به كمك فرمول هولستي 88 / 0 ب هدست آمده
است. نتايج حاكي از آن است كه در كتاب رياضي پايۀ چهارم 89 / 83 ٪ از مسائل، كاربردِ استاندارد و
11 / ٪16 نيز زمين هجدا هستند. اين مقادير براي مسائل زمين همدار تيمز به ترتيب حدود 84 و 16 درصد
است كه نشان از شباهت توزيع اين مسائل دارد. از نظر محتوايي نيز فراواني مسائل زمين همدار در
ميان هر دو منبعْ يكسان، ولي نسبتِ رعاي تشده ميان حيط ههاي محتوايي در كتاب درسي نامتوازن
است. حدود نيمي از مسائل زمين همدارِ مطالعات تيمز نمونۀ كاملاً مشابهي در كتاب درسي دارند و
نيمِ ديگر مسائل محتواي مشابه اما روش حلي متفاوت يا كمي پيچيد هتر دارند و تعداد اندكي از اين
مسائلْ مشابهي در كتاب درسي نداشت هاند. بااي نحال، عملكرد دان شآموزان در حل مسائل زمين همدار
مطالعۀ تيمز پايي نتر از ميانگين بي نالمللي است. نتايج اين پژوهش م يتواند برنام هريزان آموزشي را
در شناسايي نقاط مثبت و منفي كتب درسي ياري كند.
-
توصيفگر فارسي
پايۀ چهارم ابتدايي , سواد رياضي , كتاب درسي , مسائل زمينه مدار , مطالعۀ تيمز
-
توصيفگر لاتين - جزئيات
-
عنوان نشريه
نوآوري هاي آموزشي
-
وضعيت نشر - جزئيات
-
سال
1401
-
دوره
21
-
جلد
3
-
شماره سريال
83
-
صفحه
203-222
-
ماه
پاييز
-
لينک به اين مدرک :