عنوان :
تاثير سرمايه گذاران نهادي و رقابت در بازار محصول بر مديريت افزايشي سود(حسابداري17)
عنوان به انگليسي :
The Impact of Institutional Investors and Product Market Competition on Increasing Earnings Managment
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
استاد راهنما :
مهدي ناظمي اردكاني
موضوع ها :
مالكيت نهادي- رقابت در بازار محصول- مديريت افزايشي سود
چكيده :
تأثير سرمايه گذاران نهادي بر تصميمات مديريت در قبال سود از جمله مديريت سود، از اهميت به سزايي برخوردار است. اغلب مطالعات گذشته در حوزه مديريت سود به طور كلي تأثير عوامل حاكميت شركتي نظير رقابت در بازار كه ممكن است توانايي مديران را براي انجام مديريت سود محدود نمايد، ناديده گرفته اند كه اين موضوع خود، انگيزه اي براي انجام مطالعه حاضر ميباشد. پژوهش حاضر به بررسي تاثير سرمايه گذاران نهادي و رقابت در بازار محصول بر مديريت افزايشي سود در شركتهاي پذيرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران ميپردازد. گردآوري اطلاعات به روش آرشيوي صورت گرفته است. در اين پژوهش اطلاعات مالي 98 شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طي دوره زماني 1384 تا 1396 مورد بررسي قرار گرفته اند. نتايج نشان داد كه مالكيت نهادي تاثيري بر مديريت افزايشي سود ندارد و رقابت در بازار محصول تاثيري مثبت بر مديريت افزايشي سود دارد. بدين معني كه هرچه بازار رقابتي باشد، مديريت افزايشي سود كاهش مييابد. همچنين رشد فروش و اندازه شركت رابطه مثبت و معنادار و اهرم مالي رابطه منفي و معناداري با اقلام تعهدي اختياري دارند.
تاريخ نمايه سازي :
1398/04/30
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/10/20
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي