نويسنده :
عصمت طالعي اردكاني
عنوان :
طراحي و پياده سازي مدل بودجه ريزي مبتني بر عملكرد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي (مطالعه موردي :دانشگاه اردكان)(مديريت سيستم و بهره وري55)
عنوان به انگليسي :
Design and implement a performance- based budgeting model for universities and higher education institutions
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
مديريت بازرگاني
استاد راهنما :
ميترا موبد
استاد مشاور :
علي نادي زاده اردكاني
موضوع ها :
بودجه ريزي مبتني بر عملكرد - دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي - برنامه ريزي- هزينه يابي- مديريت عملكرد
چكيده :
بودجهريزي مبتني بر عملكرد، نوعي سيستم برنامهريزي، بودجهريزي و ارزيابي است كه بر رابطه بودجه هزينهشده و نتايج مورد انتظار تأكيد ميكند. سه موضوع اساسي شامل عملكرد سازماني، قيمت تمام-شده، كارايي و اثربخشي در اين نظام بودجهريزي مشاهده ميشود؛ بنابراين در چارچوب اجراي اين نوع بودجهريزي ميبايست به سه عنصر كليدي شامل برنامهريزي، هزينه يابي و ارزيابي و بودجهريزي تمركز و توجه كرد. در نظام بودجهريزي برنامهاي متداول در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، بودجهريزي سالانه و تخصيص هزينهها معمولاً بر اساس يك معيار حجمي و افزايشي انجام ميشود. از سوي ديگر با توسعه همه جانبه مؤسسات آموزش عالي، نياز به بهبود شيوههاي كنترل و مديريت منابع مالي در آنها توجه بيشتري را نسبت به قبل در اين زمينه به خود جلب ميكند. علاوه بر اين، الزام قانوني اجراي بودجهريزي مبتني بر عملكرد در كشور، موجب اختصاص اعتبارات هزينهاي بر اساس قيمت تمام شده به دانشگاهها نيز خواهد شد. اما برخلاف ابلاغ دستورالعمل كلي اين نظام توسط سازمان برنامه و بودجه كشور در سالهاي اخير، با توجه به مرور پژوهشهاي پيشين، تاكنون مدلي خاص براي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي تدوين نشده است. در اين پژوهش مدلي براي بودجهريزي مبتني بر عملكرد متناسب با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، با استفاده از عناصر كليدي آن ارائه شده است. اين مدل براي دانشگاه مورد مطالعه (دانشگاه اردكان) به صورت آزمايشي اجرا شده است. با توجه به مطالعات انجام شده در اين پژوهش، روش هزينهيابي مبتني بر فعاليت به عنوان مناسبترين روش هزينهيابي در دانشگاهها براي مدل انتخاب و براي بخش آموزش دانشگاه مذكور اجرا گرديده است. در اين مدل، مراكز هزينهاي اصلي تربيت يك دانشجو شناسايي و با تعيين هزينهي سرانهي اجزاء هزينه
اي هر يك از آن مراكز، ضمن شناسايي شاخصهاي عملكردي مناسب، بهاي تمام شده هر يك از فعاليتهاي كليدي به دست ميآيد. اين موارد به عنوان پايهاي براي بودجهريزي سالانه و برنامه
هاي اجرايي دانشگاه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
بدين منظور براي اجراي اين مدل، پس از بررسي شناخت وضعيت موجود درحوزه آموزش و نيز كسب اطلاع از نحوه طبقهبندي هزينهها در سيستم مالي و حسابداري دانشگاه اردكان، ضمن شناسايي كليه مراكز و منابع هزينهاي و نيز فعاليتهايي كه به نحوي در امر آموزش دانشجويان مؤثر ميباشند، هزينههاي مربوط به هر كدام از مراكز هزينهاي آموزشي برحسب اطلاعات تحصيلي سال 97-96 استخراج و عمليات هزينه يابي مبتني بر فعاليت و محاسبه بهاي تمام شده در بخش آموزش اين دانشگاه در شش مرحله انجام گرفت. براي تخصيص هزينهها در هر مرحله يك مبناي تسهيم هزينه و هدف هزينه تعريف ميشود
تاريخ نمايه سازي :
1398/04/31
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/10/12
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي