شماره راهنما :
KA-FCD1256
عنوان :
تحليلي بر رنگ پوشاك اجتماعي بانوان مبتني بر ترجيح رنگي به روش كيو(نمونه موردي:يزد1360-1390 (طراحي دوخت ارشد60)
عنوان فرعي :
Analysis of the color of women,s social clothing based on color preference by Q method
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
استاد راهنما :
محمد مهدي كريم نژاد
استاد مشاور :
ابوالفضل داوودي
موضوع ها :
رنگ- ترجيح رنگي- احساس رنگي- سبك پوشش- لباس اجتماعي-روش كيو( Q )
چكيده :
پژوهش حاضر با هدف تعيين الگوهاي ذهني ترجيح رنگ پوشش اجتماعي بانوان در شهر يزد انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف كاربردي، به لحاظ ماهيت اكتشافي و از حيث گردآوري دادهها، كيفي است كه با استفاده از روش كيو (Q) الگوهاي ذهني مختلف نسبت به ترجيح رنگ لباس اجتماعي انجام شد. مشاركت كنندگان به صورت سه گروه (صاحبين مشاغل و توليد كنندگان، اساتيد دانشگاه و متخصصين حوزه رنگ و خريداران مُد) انتخاب شدند كه مجموعاً 14 نفر به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آنها مصاحبه مبتني به روش كيو (Q) انجام شد و كارتهاي مربوط به گزارههاي كيو در بين آنها توزيع شد. بر اساس كارتهاي توزيع شده، از ميان 58 گزاره توسط مشاركت كنندگان اولويت بندي شدند. در نهايت، بر اساس يافتهها و نتايج تحليل عاملي كيو، مشخص شد كه 4 الگوي ذهني (مُد محور، مذهب محور، سياست محور و محافظه كار) نسبت به ترجيح رنگ لباس در بين مردم يزد وجود دارد. بر اساس نتيجه گيري نهايي ميتوان چنين تفسير كرد كه درصد زيادي از گزارههاي و الگوهاي شناسايي شده به محافظه كار بودن مردم يزد در انتخاب رنگ براي پوشش اجتماعيشان اشاره كرد كه به عواملي مثل سن، قضاوت ديگران و مقياس وزن رنگي، پايبندي به اعتقادات مذهبي براي انتخاب رنگ در پوشش اجتماعيشان اهميت ويژهاي قائل هستند
تاريخ نمايه سازي :
1398/09/17
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/06/18
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي