شماره ركورد :
1249
شماره راهنما :
ISM1258
نويسنده :
اعظم شيري
عنوان :
ارائه رويكرد جهت ارزشگذاري شركت هاي دانش بنيان در ايران(مديريت سيستم و بهره وري58)
عنوان به انگليسي :
Presentation of an approach to valuing Knowledge based companies in Iran
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
مديريت امور بانكي
تاريخ دفاع :
1397/12/22
استاد راهنما :
حسين دستخوان
استاد مشاور :
محمد صالح اوليا
موضوع ها :
ارزش گذاري- شركت هاي دانش بنيان- روش تجزيه و تحليل سلسله مراتبي-روش تاپسيس فازي
چكيده :
ارزش‌گذاري شركت‌هاي دانش بنيان از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اين شركت‌ها مي‌باشد. شركت‌هاي دانش بنيان اساساً مبتني بر دانش و ايده‌اي نو مي‌باشند كه فرصت‌هاي قابل توجهي در دنياي كسب و كار ايجاد مي‌كنند. از اين رو نياز به جذب سرمايه در اين شركت‌ها جهت مديريت هزينه‌ها و افزايش درآمد محتملي كه اين شركت‌ها مي‌توانند داشته باشند، ارزش‌گذاري شركت‌هاي دانش بنيان را به موضوعي مهم از ديدگاه كارآفرينان يا موسسان و همچنين سرمايه‌گذاران مطرح نموده است. در تحقيق حاضر، چارچوب جامعي از روش‌هاي ارزش‌گذاري اين شركت‌ها همراه نقاط قوت و ضعف روش‌ها ارائه مي‌شود. بدين منظور نخست با مرور ادبيات تحقيق، معيارهاي ارزيابي و روش‌هاي ارزشگذاري شركت‌هاي دانش بنيان استخراج مي‌شوند. در مرحله بعد اين بررسي، معيارها و روش‌ها از نظر كاربردي بودن و قابليت پياده سازي توسط خبرگان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. سپس به تعيين وزن اهميت معيارها با استفاده از روش تجزيه و تحليل سلسله مراتبي پرداخته خواهد شد. با توجه به وزن اهميت معيارها، از روش تاپسيس فازي به منظور مشخص كردن امتياز روش‌ها در معيارها و همچنين تعيين نقاط ضعف و قوت روش‌ها استفاده مي‌شود. بنابر نتايج بدست آمده در گروه ارزشگذاري دارايي‌ها روش تنزيل جريان نقدي با فاصله نسبي 0.56149، در گروه ارزشگذاري مالكيت فكري روش سرمايه فكري مستقيم با فاصله نسبي 0.51065، در گروه ارزشگذاري فناوري روش اختيار معامله با فاصله نسبي 0.58619 و نهايتا در گروه استارت آپ‌ها روش فرست شيكاگو با فاصله نسبي 0.61215 نيز روش مناسب در ديدگاه خبرگان مورد پرسش بنابر معيارهاي مورد نياز كارآفرين و سرمايه‌گذارتاييد و معرفي شده اند.
تاريخ نمايه سازي :
1398/09/19
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
شماره مدرك :
1258
تاريخ ثبت مدرك :
1402/10/14
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت