شماره راهنما :
KA-BMEB1409
نويسنده :
اسماعيل مهدي نژاد
عنوان :
تاثير شاخصهاي رقابت پذيري گردشگري بر آمد گردشگري:با تاكيد بر شاخص زير ساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات(تجارت الكترونيك 37
عنوان به انگليسي :
the effect oftourism competitiveness indices on tourism revenue:with emphasis on information and communication technoligy infrastructure index
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
تجارت الكترونيك
استاد راهنما :
دكتر حبيب انصاري ساماني
استاد مشاور :
دكتر علي دلشاد
موضوع ها :
شاخص هاي رقابت پذيري گردشگردي- در آمد گردشگري- شاخص زير ساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات-داده هاي تابلويي
چكيده :
چكيده
رقابتپذيري از مهمترين مسائلدراقتصادكشورهاست. درحوزه يگردشگري نيز افزايش توان رقابتي ميتواند با حفظ و افزايش سهم بازار منجر به افزايش رشد اين بخش و به تبع آن رفاه ملي شود. پژوهش حاضر با هدف تحليل عوامل مؤثر بر رشد بخش گردشگري با تاكيد بر شاخصهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات انجام شده است. از اين رو هدف اين تحقيق تبيين تأثير شاخصهاي رقابتپذيري گردشگري با تمركز بر شاخص توسعه ICT بر بر درآمد گردشگري كشورها است. از اين رو با استفاده از دادههاي سالهاي 2011 تا 2017 به بررسي اين موضوع پرداخته شد. بدين منظور از روش رگرسيون پانل ديتا و نرم افزار ايويوز و استاتا استفاده شد. براي تخمين مدل رگرسيوني نياز به انجام آزمونهاي اف ليمر هاسمن و آزمونهاي خوهمبستگي و ناهمساني واريانس بود كه انجام شدهاند. نتايج تخمين مدل نشان داد كه شاخصهاي توانمندسازي محيط، سياستهاي گردشگري، زيرساختها، منابع طبيعي و فرهنگي اثر مثبت و معني داري بر درآمد كشورها از گردشگري داشتهاند. همچنين نتايج نشان داد كه شاخص فناوري اطلاعات و ارتباطات اثر مثبت و معي داري بر درآمد گردشگري كشورها دارد. همچنين نتايج نشان داد كه درآمد سرانه هر كشور اثر مثبت و معني داري بر درآمد كشور از گردشگري دارد.
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/01
نام نمايه ساز :
مونا رزاقي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/08/09
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي