شماره راهنما :
KA_BFM1492
نويسنده :
طيبه پارسا نژاد
عنوان :
اندازه گيري سواد مالي كار آفرينان در استان يزد(مديريت بازرگاني - مالي4)
عنوان به انگليسي :
measuring the financial literacy of entrepreneurs in the yazd province
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
مديريت بازرگاني
استاد راهنما :
دكتر محمود معين الدين
استاد مشاور :
دكتر عليرضا ناصر صدر آبادي
موضوع ها :
سواد مالي- كار آفرين -جمعيت شناختي
چكيده :
توانايي يك فرد در استفاده از دانش و مهارتش براي مديريت اثربخش منابع مالي خود بهمنظور امنيت مالي در طول عمر را سواد مالي مي¬گويند. بديهي است كه كارآفريني و جنبههاي مشخص آن را مي¬توان آموزش داد. اخيراً بـه علـت افـزايش دورههاي آموزش كارآفريني، نياز به تدوين سرفصل و محتواي موردتوافق فراگيران جهـت پاسـخ بـه نيازهاي يادگيري متقاضيان وجود دارد. هدف اصلي اين تحقيق بررسي سواد مالي و زير حوزههاي آن در بين كارآفرينان استان يزد و همچنين بررسي تأثير ويژگيهاي جمعيت شناختي كارآفرينان بر سطح سواد مالي و زير حوزههاي آن است. فرضيه اول اين پژوهش در خصوص كفايت سواد مالي كارآفرينان استان يزد مطرح و با استفاده از روش آماري مقايسه تك نمونهاي مورد تجزيهوتحليل قرارگرفته است. در اجراي آزمون آماري نمره كافي براي سواد مالي و اجزاي چهارگانه آن حداقل 60 در نظر گرفتهشده درحاليكه ميانگين امتياز سواد مالي كارآفرينان استان يزد در حوزههاي كسب و درآمد، پسانداز و سرمايه¬گذاري، خرج و استقراض و تخصصي كمتر از 60 بوده و در حوزه بيمه و بازنشستگي ميانگين امتياز سواد مالي بيشتر از 60 بوده است. امتياز كلي سواد مالي كارآفرينان معادل 45.44 بوده است. در مجموع نتايج حاصل از كاربرد روش آماري حكايت از عدمكفايت سواد مالي كارآفرينان استان يزد دارد. نتايج آزمونهاي جزئي نيز نشان داد اين مشكل در سطح هر چهار حوزه فرعي سواد مالي نيز مشهود است. فرضيه اصلي دوم درباره تأثير متغيرهاي دموگرافيك (جمعيت شناختي) منتخب بر سطح سواد مالي كارآفرينان مطرح و با استفاده از آزمونهاي آماري مقايسه ميانگين دو نمونه مستقل و آزمون تحليل واريانس موردبررسي قرارگرفته و نتايج نشان داد تمامي متغيرهاي دموگرافيك موردبررسي در اين پژوهش بر سطح سواد مالي جامعه مورد آزمون اثر نداشت.
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/04
نام نمايه ساز :
مونا رزاقي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/11/30
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي