شماره ركورد :
1505
شماره راهنما :
KA_PS1514
نويسنده :
فاطمه پنجه علي
عنوان :
اثر بخشي موسيقي درماني بر حافظه فعال شنيداري كنترل هيجان و انتقال توجه كودكان كم توان ذهني سطح (تربيت پذير)(روانشناسي 5)
عنوان به انگليسي :
the effectiveness if music therapy on auditoryworking memory emotional control and attention transfer in children with severe mental retardation
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1399/08/07
استاد راهنما :
دكتر مژگان بهراد
استاد مشاور :
دكتر محسن مهديان
موضوع ها :
انتقال توجه-حافظه فعال شنيداري- كنترل هيجان- كودكان كم توان ذهني
چكيده :
اختلال كم توان ذهني يكي از عمده ترين مسائل ومشكلات در كودكان ونوجوانان است كه حدود 3 درصد جمعيت جهان را مبتلا مي كند. هدف ازپژوهش حاضر اثربخشي موسيقي درماني برحافظه فعال شنيداري، كنترل هيجاني و انتقال توجه كودكان كم توان ذهني سطح شديد (تربيت پذير) شهر يزد بود. روش اجراي پژوهش نيمه آزمايشي و طرح پژوهش پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش كودكان كم توان ذهني زير 15سال شهر يزد در سال تحصيلي 1398 بود كه به صورت در دسترس 20 نفر از آنها را انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه 10 نفره آزمون (گروه آزمايش) و گواه قرار گرفتند. موسيقي درماني در10 جلسه 1ساعته با استفاده از روش آموزشي ارف براي گروه آزمون انجام گرفت. جهت جمع آوري دادهاي مورد نياز از پرسشنامه كاركردهاي اجرايي بريف (1998) و خرده آزمونهاي شنيداري حافظه باليني وكسلر كودكان نسخه سوم استفاده شده است. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19و با آزمون كوواريانس انجام شد. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد كه موسيقي درماني بر كنترل هيجاني و انتقال توجه كودكان كم توان ذهني سطح شديد اثربخشي معنادار داشته است. بدين ترتيب مي توان نتيجه گرفت كه موسيقي يكي از روشهايي است كه روي حافظه فعال شنيداري، كنترل هيجاني وانتقال توجه كودكان كم توان ذهني سطح شديد تأثير مي گذارد.
تاريخ نمايه سازي :
1400/03/05
نام نمايه ساز :
مونا رزاقي
شماره مدرك :
1514
تاريخ ثبت مدرك :
1402/11/03
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت