شماره ركورد :
1523
شماره راهنما :
KA_PS1532
نويسنده :
زهرا يدملت
عنوان :
اثربخشي آموزش ذهن آگاهي كودك محوري بر پرخاشگري ،راهبردهاي خود كنترلي و كيفيت تعامل والد -كودك در كودكان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي در دوره دبستان(8)
عنوان به انگليسي :
the effectiveness of child -centered mindfulness education on aggressionT self_control strategies and the Quality of parent_child interaction in children with of oppositional defiant disorder in elementary school
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1400/02/29
استاد راهنما :
ردكتر مهديه شفيع نادري
استاد مشاور :
دكتر مژگان بهراد
موضوع ها :
ذهن آگاهي كودك محور ،پرخاشگري ،خود كنترلي ،كيفيت تعامل والد ،كودك
چكيده :
هدف اصلي در پژوهش حاضر بررسي اثر بخشي آموزش ذهن آگاهي كودك محور بر پرخاشگري، راهبردهاي خود كنترلي و كيفيت تعامل والد- كودك در كودكان مبتلا به نافرماني مقابله اي در دوره دبستان بود. اين تحقيق برحسب هدف، كاربردي و براساس شيوه گردآوري نيمه آزمايشي است، طرح حاضر يك طرح نيمه آزمايشي با دو گروه آزمايش و كنترل همراه با طرح پيش‌آزمون- پس‌آزمون انجام ‌گرفت كه در آن، متغيرهاي پرخاشگري، راهبردهاي خود كنترلي و كيفيت تعامل والد- كودك به عنوان متغيرهاي وابسته، و متغير ذهن آگاهي به عنوان متغير مستقل مورد مطالعه قرار گرفت. شركت كنندگان به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل انتخاب شدند. جامعه آماري پژوهشي حاضر شامل تمامي دانش آموزان پسر پايه پنجم ابتدايي شهر شيراز در سال تحصيلي 99-1398 بودند. جهت تعيين نمونه آماري از روش نمونه گيري در دسترس استفاده شد و تعداد 30 نفر دانش آموز به همراه والدين آنها به عنوان نمونه آماري انتخاب و به طور تصادفي در 2 گروه 15 نفره آزمون و گواه قرار گرفتند. گروه آزمايش مورد 10 جلسه آموزش ذهن آگاهي قرار گرفت. به منظور گرد آوري داده ها در پژوهش حاضر از پرسشنامه بهره گرفته شد. در اين راستا از پرسشنامه نافرماني مقابله اي هاشمي و همكاران (1387)، پرسشنامه راهبردهاي خود كنترلي كندال و ويلكاكسون (1979)، پرسشنامه تعامل والد –كودك از مقياس پيانتا (1994) و پرسشنامه پرخاشگري باس و پري(1992) بهره گرفته شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي تحليل كوواريانس با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد آموزش ذهن آگاهي كودك محور بر پرخاشگري، راهبردهاي خود كنترلي و كيفيت تعامل والد- كودك دانش آموزان داراي اثر بخشي معنادار است.
تاريخ نمايه سازي :
1400/05/24
نام نمايه ساز :
مونا رزاقي
شماره مدرك :
1532
تاريخ ثبت مدرك :
1402/11/03
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت