عنوان :
اثر بخشي آموزش ذهن آگاهي بر نارسايي هيجاني و خود كنترلي دانش آموزان دختر مقطع دوم دبيرستان( روانشناسي عمومي ارشد18)
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of mindfulness training on emotional insufficiency and self control of female high school students
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي عمومي
استاد راهنما :
مژگان بهراد
موضوع ها :
ذهن آگاهي، نارسايي هيجاني، خود كنترلي
چكيده :
پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر نارسايي هيجاني و خودكنترلي دانش آموزان دختر مقطع دوم دبيرستان انجام گرفت. روش پژوهش، نيمه آزمايشي با طرح پيشآزمون-پسآزمون با گروه كنترل و جامعه آماري شامل دانش آموزان دختر مقطع دوم دبيرستان شهر يزد در سال 1399 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دوم دبيرستان كه به روش در دسترس نتخاب و با تخصيص تصادفي در دو گروه آزمايش (15 نفر) و كنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش براي گردآوري اطلاعات، پرسشنامه نارسايي هيجاني تورنتو (1986) و پرسشنامه خودكنترلي تانجني و باميستر (2004) بود. پروتكل آموزش ذهن آگاهي كابات زين و همكاران(1992) طي 8 جلسه براي گروه آزمايش اجرا گرديد. نتايج بررسي فرضيهها از طريق تحليل كوواريانس (سطح معناداري 05/0) نشان داد كه آموزش ذهن آگاهي بر نارسايي هيجاني و ابعاد آن (تشخيص احساسات، دشواري توصيف احساسات و جهتگيري خارجي) و خودكنترلي دانش آموزان دختر مقطع دوم دبيرستان مؤثر ميباشد و باعث بهبود آن ميشود.
تاريخ نمايه سازي :
1400/11/19
نام نمايه ساز :
سميرا سامعي
تاريخ ثبت مدرك :
1402/11/03
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي