چكيده :
نسبت طلايي و دنبالهي فيبوناچي در زمانهاي گذشته هم به دليل اينكه به هماهنگي و زيبايي خاص شهرت يافته بودند، در هنرهاي معماري و طراحي مورد استفاده قرار ميگرفتند و امروزه هم جهت ايجاد تناسب و زيبايي و همچنين در كاربردهاي هندسي و شكل دهي خاص در طراحي و معماري مورد استفاده قرار ميگيرند. در طراحي مد و لباس نسبتهاي فيبوناچي را ميتوان در اشكال مختلفي از قبيل: طراحي اشكال طلايي با مربع در جهت مارپيچي، طراحي مربع سري فيبوناچي در جهت مارپيچ، طراحي مربع طلايي در دو جهت عمود بر هم، طراحي مربع سري فيبوناچي در دو جهت عمود بر هم، طراحي بر اساس مثلث طلايي، طراحي سري فيبوناچي با مثلثهاي منظم در دو جهت مارپيچي، مورد استفاده قرار داد. در اين پژوهش به بررسي وكاربرد نسبتهاي فيبوناچي در طراحي لباس زنان پيش از اسلام پرداخته شد. اين پژوهش به صورت تحليل محتوايي و بر اساس مطالعات كتابخانهاي انجام گرفته است. نتايج بررسيهاي اين پژوهش نشان ميدهد كه در طراحي لباسهاي پيش از اسلام بيشترين الگوياي كه در طراحي لباسهاي زنان پيش از اسلام به كار گرفته شده است، بكارگيري نسبت طلائي ميباشد كه دراين لباسها بكارگرفته شده است، نسبت طلائي در شعاع دايره ها، مستطيلها وهمچنين مستطيل طلائي در اين لباسها ميباشد. به صورت كلي ميتوان بيان نمود كه به طور قطعي نميتوان گفت كه نسبت طلائي يا دنبالهي فيبوناچي در اين لباسها به كارگرفته شده است، اما يك ريتم خاص در اين لباسها قابل مشاهده ميباشد كه ميتوان آن را به نسبت فيبوناچي يا نسبت طلائي تطبيق داد. درطراحي لباسهاي بانوان پيش از اسلام بيشترين نوع طراحي بكارگرفته شده، طراحي بر اساس سبك مولاژ ميباشد، بدين صورت كه در اين طراحيها كمتر دوختي صورت گرفته و تنها بر اساس فرم دهي صورت گرفته است كه در اين سبك مولاژ، بيشترين نسبت طلائي در شعاع دايرههايي ميباشد كه به صورت منظم و با يك ريتم خاص در اين لباسها به كار گرفته شده است.