چكيده :
تعيين وظايف و تكاليف يك شغل، سپس مشخص كردن شايستگيهايي كه افراد براي انجام دادن آن شغل بايد داشته باشند، دو گام مهم براي بهبود كيفي هر شغل در يك سازمان به شمار ميآيد. چنين اقدامي براي شغل معلمي دوره ابتدايي ميتواند به ارتقاي سطح مهارتهاي حرفه-اي معلمان و بهبود چشمگير كيفيت آموزش بي انجامد؛ به همين دليل اين پژوهش به منظور طراحي برنامه درسي دوره آموزشي بدوخدمت معلمان ابتدايي شهر شيراز صورت گرفته است. پژوهش به لحاظ هدف كاربردي و از منظر روش مطالعه كيفي است كه با استفاده از تكنيك ديكوم در شش گام، از مرحله استخراح تكاليف و وظايف و فعاليتهاي زيرمجموعه هر شايستگي و سپس تعيين حيطه شايستگي و سطح اهميت شايستگي براي هر حيطه تا مرحله تدوين سرفصل ها، انجام شده است. مشاركتكنندگان بالقوه در پژوهش شامل معلماني هستند كه علاوه بر تجربه زيسته تدريس در دوره ابتدايي داراي تحصيلات حداقل كارشناسي ارشد و بالاتر بوده-اند. انتخاب مشاركت كنندگان نيز با استفاده از نمونهگيري هدفمند انجام شد. لذا،10 معلم خبره آموزش ابتدايي در شهر شيراز به عنوان مشاركتكننده در كارگاه انتخاب شدند. يافتههاي تحليل شغل براي معلم دوره ابتدايي شهر شيراز در 8 وظيفه اصلي "خدمات آموزشي" با 6 وظيفه فرعي، "خدمات كلاسداري" با 5 وظيفه فرعي، "خدمات مشاوره و روانشناسي" با 5 وظيفه اصلي، "فعاليت هاي كلينيكي و بهسازي آموزشي" با 6 وظيفه فرعي، "مديريت و پيگيري امور اجتماعي و فرهنگي" با 5 وظيفه اصلي، "طرح ريزي خدمات بهداشتي و سلامتي" با 4 وظيفه فرعي، "آشنايي يا مسائل سازماني" با 4 وظيفه فرعي و در نهايت "خدمات فوق برنامه" با 6 وظيفه اصلي دستهبندي شدند. يافتههاي نهايي كيفي مطالعه، به معرفي 20 دوره آمورشي ويژه براي سرفصلهاي برنامه درسي كه در تامين شايستگيهاي و توانمندسازي معلمان دوره ابتدايي موثر هستند، منجر شد.