شماره راهنما :
KA_HSD1635
نويسنده :
فاطمه جعفري يزدي
عنوان :
اثربخشي كاربرد روش تدريس كاوشگري در درس علومتجربي بر خلّاقيت و باورهاي خودكارآمدي دانشآموزان پايه دوّم ابتدايي دخترانه آموزش و پرورش ناحيه 2 يزد
عنوان به انگليسي :
Effectiveness of exploratory teaching method in the experiexperimental science course on the creativity and self-efficacy of Imam Javad University College Thesis Submitted For The Degree of M. A. Effectiveness of exploratory teaching method in the experimental science course on the creativity and self-efficacy of the second grade girls' students in primary education in the 2nd district of Yazd
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
بهسازي منابع انساني
استاد راهنما :
كاظم علوي لنگرودي
موضوع ها :
كاوشكري در علوم تجربي
چكيده :
در سيستم هاي آموزشي ناكارآمد، دانشآموزان خلّاقيت كمتري دارند و هنگام مواجه با مسائل ذهني، آموزشي و عملي، خودكارآمدي كمتري از خود نشان مي دهند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي كاربرد روش تدريس كاوشگري در درس علوم تجربي بر خلّاقيت و باورهاي خودكارآمدي دانشآموزان پايه دوّم ابتدايي دخترانه آموزش و پرورش ناحيه 2 يزد در بهار سال 1402 انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف يك پژوهش كاربردي و به لحاظ شيوه جمعآوري اطّلاعات يك پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيشآزمون پسآزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل 3232 نفر از دانشآموزان دختر پايه دوّم ابتدايي آموزش و پرورش ناحيه 2 يزد در بخش دولتي در سال تحصيلي 1402 ـ 1401 بودند. براي نمونهگيري با روشهاي نمونهگيري خوشه اي تعداد 30 نفر از دانشآموزان پايه دوّم ابتدايي انتخاب شده و با توجّه به معيارهاي ورود و خروج در دو گروه معادل 15 نفره قرار گرفته و با گزينش تصادفي يكي از گروهها بهعنوان گروه آزمايش و ديگري به عنوان گروه كنترل انتخاب شدند. گروه آزمايش در 16جلسه 45 دقيقهاي شركت كردند و درس علوم با فنون و روشهاي كاوشگري به آنها ارائه گرديد، در حالي كه درگروه گواه درس فوق باروش تدريس سخنراني (روش تدريس غيرفعال) تدريس شد. آزمودنيها در دو مرحله پيشآزمون و پسآزمون به مقياس باورهاي خودكارآمدي شرر (1982) و سنجش خلّاقيت تورنس(1963) پاسخ دادند. پايايي و روايي اين مقياس ها بر اساس مطالعات پيشين بر روي نمونه هاي خارجي و داخلي در حد مطلوب گزارش شده است. نحوه گردآوري اطلاعات در مطالعه حاضر، كتابخانه اي و همچنين بر اساس پرسشنامه هاي توزيعي بود. نتايج و يافتههاي پژوهش نشان داد كاربرد روش تدريس كاوشگري در درس علوم تجربي بر ابعاد خلّاقيت(سيّالي، بسط، ابتكار و انعطافپذيري) و همچنين بر ابعاد باورهاي خودكارآمدي(آغازگري رفتار، تلاش جهت ادامه رفتار و مقابله با مشكلات و محدوديّتها) دانشآموزان دختر پايه دوّم ابتدايي تأثير دارد. نتيجه گيري كلي پژوهش نشان مي دهد روش تدريس كاوشگري، علاوه بر يادگيري مطالب، مهارتهايي چون مشاهدهي فعال، قدرت تجزيه و تحليل و شجاعت و توانايي طرح پرسش همراه با افزايش خودكاذآمدي، حس استقلال و اتكا به خود در جريان فرضيهسازي و خلاقيت، آزمايشگري و رسيدن به نتيجه در دانشآموز ايجاد و تقويت ميگردد، بنابراين لازم است در شيوه هاي آموزشي تدويني از سوي آموزش و پرورش به آن توجه ويژه شود.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/09/22
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي