چكيده :
نقوش و نمادهايي كه ريشه در گنجينهي ارزشمند تاريخ كشورمان را دارند قابليت بهره مندي در هر شاخهاي از هنر را دارا ميباشند كه از گذشته تا كنون هميشه مورد توجه هنرمندان بوده اند.حال يكي از پرسشهايي كه در اينجا مطرح است اين است كه چگونه ميتوان از اين نقوش در تزئينات گردني در لباس استفاده كرد؟ هدف از انتخاب اين موضوع شناخت هر چه بيشتر تاريخ و فرهنگ غني ايراني با استعانت از شناخت طرحهاي تاريخي، تزئينات گردني و كاربرد استفاده از آنها به منظور دست يافتن به تحولي نو در ايجاد طرحهاي جديد امروزي بر مبناي اين نقوش است.
تحقيق مذكور در دو بخش تئوري و عملي انجام شده است. در بخش تئوري به شناخت طرحهاي سنتي ايراني و بررسي تزئينات گردني در هر دوره تاريخ، از دوران نوسنگي تا ايلات روستايي پرداخته شده است، همچنين براي اطلاع از روند تغيير و تحولات اين نوع تزئينات، دورههاي تاريخي جهان نيز بررسي گرديده است تا با اطلاعات جامعي كه از پيشينه اين نوع تزئينات از نظر مفهومي، هنري، ارتباطي، اعتقادي، فرهنگي، كاربردي و.. به دست ميآيد بتوان بيشتر به هدف پژوهش نزديك شد.
قسمت عملي پژوهش نيز به طراحي مدل ها، رنگ آميزي آنها با الگو برداري از رنگهاي مورد استفاده در دورههاي مختلف تاريخي، اجراي سيستمي مدل ها، توليد برخي از نمونهها و اجراي ژورنالي و ديجيتال آنها پرداخته شده است.
حاصل و نتيجه كار رسيدن به مدلهاي جديد قابل توليدي هستند كه بر مبناي طرحهاي تاريخي ايراني طراحي شده اند بگونهاي كه پاسخگوي سليقه امروزي مخاطبان باشند و به نوعي، با الهام از تاريخ غني ايران عزيزمان از طريق طراحي و توليد اين تزئينات بتوان به منظور افزايش استفاده از آنها در لباس گامي هر چند كوچك برداشت. پژوهش حاضر از منظر هدف در دسته كاربردي قرار دارد زيرا نتايج و طرحهاي حاصل از آن منجر به توليد ميگردد. هم چنين از منظر روش، به روش توصيفي تجربي ميباشد، زيرا به بررسي نقوش و توصيف آثار گذشته بر حسب تجارب گذشتگان و نظريات محققان و نظريه پردازان پرداخته است.