چكيده :
احساس تعلق به مدرسه ميتواند در ادراك مثبت نوجوان از خود، ديگران، ارتباط و علاقه به ديگران و همچنين احساس مسئوليت نسبت به امور مدرسه مؤثر باشد و انگيزه را در دانش آموزان افزايش دهد، بنابراين لازم است تا در حس تعلق به مدرسه در دانش آموزان افزايش يابد. لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسي اثربخشي آموزش مسئوليت پذيري اجتماعي بر حس تعلق به مدرسه و انگيزه تحصيلي دانش آموزان دختر پايه ششم ناحيه يك يزد انجام شد. اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي است. جامعه آماري كليه دانش آموزان كليه دانش آموزان دختر پايه ششم ناحيه يك يزد در سال تحصيلي 1401-1400 بودند كه 30 نفر از آنها به روش در دسترس نفر انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در اين پژوهش پرسشنامه احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه (بري و همكاران، 2004) و پرسشنامه انگيزه تحصيلي هارتر (1988) بود. براي تجزيه و تحليل دادهها از آزمون كوواريانس استفاده گرديده است. نتايج به دست آمده نشان داد آموزش مسئوليت پذيري اجتماعي باعث افزايش حس تعلق به مدرسه و انگيزه تحصيلي دانش آموزان دختر پايه ششم شده است. همچنين در ابعاد حمايت معلم، مشاركت در اجتماع، رعايت احترام و عدالت در مدرسه، احساس مثبت به مدرسه، تعلق فرد به مدرسه نيز باعث افزايش نمرات دانش آموزان شده است. فقط بعد مشاركت علمي پس از آموزش در دانش آموزان تغييري نداشته است.