چكيده :
مغز براي عملكرد مناسب به يك سيستم اجرايي نياز دارد. اين سيستم كاركرد اجرايي توانايي ها، پردازشها و سيستمهاي ديگر را كنترل و مديريت ميكند. راهكارهاي مختلفي به منظور توسعه كاركردهاي اجرايي مغزي كودكان اتخاذ شده است. مطالعه اثربخشي اين راهبردها ميتواند حائز اهميت باشد. بر اين اساس هدف مطالعه حاضر بررسي تاثير قصهگويي ديجيتال بر كاركردهاي اجرايي در كودكان پيش دبستاني شهر يزد بود. پژوهش حاضر، از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود. در اين طرح گروه آزمايشي كه مداخله قصهگويي ديجيتال را دريافت كرد و گروه كنترلي كه هيچ مداخلهاي را دريافت نكرد. جامعه آماري پژوهش كليه كودكان پيش دبستاني شهر يزد به تعداد حدود 7601 هزار نفركه در سال تحصيلي 1402-1401 مشغول به تحصيل بودند. براي تعيين حجم نمونه با روش نمونهگيري تصادفي 30 نفر از بين كودكان پيش دبستاني شهر يزد انتخاب گرديدند و سپس، به صورت تصادفي در گروه آزمايش و كنترل گمارده شدند. در اين پژوهش از پرسشنامه كاركردهاي اجرايي بريف (BRIEF) فرم والدين استفاده شد. پكيج مورد استفاده در اين پژوهش، با اقتباس از پكيج قصهگويي جانا توسط محقق بازنويسي و ضبط شد و همراه با موسيقي در زمانبندي مشخص براي كودكان پخش گرديد. فعاليتها و تكنيكهاي اين پژوهش به مدت 8 جلسه يك ساعته، توسط محقق به گروه آزمايش، ارائه شد. در اين پژوهش از تحليل كواريانس با اندازهگيري مكرر براي بررسي فرضيات استفاده شد. ابزار تجزيه و تحليل اطلاعات پرسشنامهاي اين پژوهش نرمافزار آماري SPSS26 بود. بر اساس نتايج تحقيق قصهگويي ديجيتال بر كاركرد اجرايي مغزي كودكان پيش دبستاني تاثير معنادار دارد مداخله قصهگويي ديجيتال بر بهبود ابعاد تنظيم رفتار از كاركردهاي اجرايي كودكان پيش دبستاني (بازداري، انتقال توجه و كنترل هيجاني) كودكان تاثير معنادار دارد. همچنين مداخله قصهگويي ديجيتال بر بهبود ابعاد مهارتهاي فراشناخت از كاركردهاي اجرايي كودكان پيش دبستاني (آغازگري، حافظه كاري، برنامهريزي، سازماندهي و كنترل) تاثير معنادار دارد.