شماره ركورد :
1680
شماره راهنما :
KA-PS1688
نويسنده :
مريم دهقان منشادي
عنوان :
اثربخشي آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر پرخاشگري و احساس تنهايي در دانش‌آموزان مبتلا به سندروم پيش از قاعدگي
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on aggression and loneliness in students with premenstrual syndrome
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1401/12/21
استاد راهنما :
دكتر مژگان بهراد
موضوع ها :
روانشناسي عمومي
چكيده :
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشي آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر پرخاشگري و احساس تنهايي در دانش‌آموزان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي مي‌باشد.تا 80 درصد زنان در سن باروري، برخي از علائم را قبل از قاعدگي گزارش مي كنند. اين علائم در 20 تا 30% از زنان به عنوان pms واجد شرايط است و در سه تا هشت درصد شديد است. اين پژوهش بر اساس اهداف از نوع تحقيقات كاربردي هست. هم‌چنين پژوهش حاضر در قلمرو پژوهش‌هاي تجربي (نيمه آزمايشي) در نظر گرفته شده است. روش نيمه آزمايشي با طرح پيش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه كنترل استفاده مي‌شود. جامعه آماري شامل همه دانش‌آموزان دختر مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي مي‌باشند كه در سال تحصيلي 1401-1400 به تحصيل مشغول بودند. روش نمونه گيري اين پژوهش در دسترس بود و تعداد 30 دانش‌آموز به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرخاشگري و احساس تنهايي بود. برنامه آموزش ذهن آگاهي مبتني بر استرس طي 8 جلسه 2 ساعته بر اساس برنامه آموزشي ذهن آگاهي مبتني بر استرس كابات-زين به دانش‌آموزان گروه آزمايش ارائه گرديد. نتايج نشان داد كه آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر پرخاشگري و احساس تنهايي در دانش‌آموزان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي تاثير دارد و آن را بهبود مي‌بخشد.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/09
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت