چكيده :
هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشي آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر پرخاشگري و احساس تنهايي در دانشآموزان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي ميباشد.تا 80 درصد زنان در سن باروري، برخي از علائم را قبل از قاعدگي گزارش مي كنند. اين علائم در 20 تا 30% از زنان به عنوان pms واجد شرايط است و در سه تا هشت درصد شديد است. اين پژوهش بر اساس اهداف از نوع تحقيقات كاربردي هست. همچنين پژوهش حاضر در قلمرو پژوهشهاي تجربي (نيمه آزمايشي) در نظر گرفته شده است. روش نيمه آزمايشي با طرح پيشآزمون-پسآزمون با گروه كنترل استفاده ميشود. جامعه آماري شامل همه دانشآموزان دختر مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي ميباشند كه در سال تحصيلي 1401-1400 به تحصيل مشغول بودند. روش نمونه گيري اين پژوهش در دسترس بود و تعداد 30 دانشآموز به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرخاشگري و احساس تنهايي بود. برنامه آموزش ذهن آگاهي مبتني بر استرس طي 8 جلسه 2 ساعته بر اساس برنامه آموزشي ذهن آگاهي مبتني بر استرس كابات-زين به دانشآموزان گروه آزمايش ارائه گرديد. نتايج نشان داد كه آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر پرخاشگري و احساس تنهايي در دانشآموزان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي تاثير دارد و آن را بهبود ميبخشد.