شماره ركورد :
1701
شماره راهنما :
KA-PS1710
نويسنده :
محدثه مرادي
عنوان :
اثربخشي آموزش يادگيري خودگردان بر تفكر انتقادي و انگيزش تحصيلي دانش‌آموزان‌ پايه هشتم شهرستان آباده
عنوان به انگليسي :
The effectiveness of self-directed learning training on students' critical thinking and academic motivation of eighth grade students in Abadeh city
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
روانشناسي
تاريخ دفاع :
1401/08/04
استاد راهنما :
دكتر سميه كهدوئي
استاد مشاور :
دكتر الهه درياپور
موضوع ها :
روانشناسي عمومي
چكيده :
امروزه تقويت تفكر انتقادي و ايجاد انگيزش در دانش آموزان به عنوان عامل ايجاد حركت و جهت دهنده به فعاليت هاي آنان بيش از پيش مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. با وجود اهميت اين موضوع، تضادهايي در نتايج تحقيقات تفكر انتقادي و انگيزش تحصيلي مشاهده مي شود. بر اين اساس، هدف از مطالعه حاضر بررسي اثربخشي آموزش يادگيري خودگردان بر تفكر انتقادي و انگيزش تحصيلي دانش‌آموزان‌ پايه هشتم شهرستان آباده در سال تحصيلي 1401-1400 بود كه 30 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گيري در دسترس انتخاب شدند (15 نفر گروه كنترل و 15 نفر گروه آزمايش). پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌هاي تجربي، از نوع نيمه آزمايشي است. در تحقيق حاضر از پرسشنامه انگيزش تحصيلي، لپر و همكاران (2005) و پرسشنامه تفكر انتقادي توسط واتسون وگليزر در سال 1994 و پروتكل راهبردهاي يادگيري خودگردان بر اساس مدل پنتريج طي 15 جلسه استفاده شده است. به منظور بررسي تأثير راهبردهاي يادگيري خودگردان بر دو متغير انگيزه تحصيلي و تفكر انتقادي و ابعاد آنها ابتدا اقدام به انجام آزمون كوواريانس چند متغيره شد و مشاهده گرديد كه مقدار (F) داراي سطح معناداري 01/0 مي‌باشد كه اين مقدار از نظر آماري معنادار است. بنابراين راهبردهاي يادگيري خودگردان بر دو متغير انگيزه تحصيلي و تفكر انتقادي تاثير معناداري داشت.
تاريخ ثبت مدرك :
1402/12/15
وارد كننده اطلاعات :
سميرا سامعي
لينک به اين مدرک :

بازگشت