چكيده :
محققين اخلاق تجاري مفهوم ماكياوليسم را كه به معني داشتن شخصيت حيلهگر، سرد، فرصتطلب و حساب گر و نيز داشتن كمترين نگراني نسبت به معيارهاي عرفي و قراردادي اخلاقي و معنوي و تمايل به انجام روشهاي غيراخلاقي و فريبكارانه است، در تصميمگيريهاي اخلاقي مدنظر قرار دادهاند. افراد با ويژگي ماكياوليسم بالا تمايل به برد دارند و توجه اساسي آنها وظيفه و كاري است كه بايد انجام دهند و نه چيز ديگر. در اين راستا آنها براي انجاموظيفه خود از افراد تحت سلطه خود، براي رسيدن به هدف بهعنوان يك ابزار استفاده مينمايند هوش هيجاني را مجموعه اي از قابليت ها مي دانند كه در نهايت نحوه برخورد انسان با نيازها و خواسته هاي اجتماعي را بهبود مي بخشد. افسردگي اختلالي است كه برتفكر، خلق، احساسات، رفتار و سلامت جسمي فرد تأثير مي گذارد، هدف اين پژوهش بررسي تاثير رفتار ماكياوليسم گرايي بر هوش هيجاني و افسردگي در بين