چكيده :
اين پژوهش به بررسي تأثير هوش تجاري بر عملكرد مالي شركتها با نقش تعديلگري سواد مالي ميپردازد. در اين تحقيق متغير وابسته عملكرد مالي، متغير مستقل هوش تجاري و متغير تعديلگر سواد مالي ميباشد. روش تحقيق حاضر ازنظر هدف، كاربردي ميباشد كه برحسب روش تحقيق، توصيفي-پيمايشي است و با بهكارگيري ابزار پرسشنامه دادههاي موردنياز جمعآوريشده است. در اين تحقيق جامعه آماري مديران مياني و ارشد شركتهاي شهرك صنعتي يزد ميباشد كه با استفاده از روش نمونهگيري در دسترس و از روش تحليل توان، حجم نمونه مشخص گرديد. تعداد 280 پرسشنامه توزيع و در نهايت 210 پرسشنامه قابل قبول جهت تجزيه و تحليل دادهها جمع آوري شد. در اين پژوهش براي سنجش پايايي از معيار آلفاي كرونباخ استفاده شده است كه تمام نتايج بيشتر از 7/0 ميباشد كه نشاندهنده پايايي مناسب متغيرهاي پژوهش بوده و همچنين براي روايي از معيار AVE استفاده شده است كه تمام نتايج بيشتر از 5/0 ميباشد كه نشاندهنده روايي مناسب متغيرهاي پژوهش ميباشد. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از نرمافزار Smart pls3 انجامشده است. بررسي كلي نتايج آزمون در فرضيه اول نشان داد كه هوش تجاري بر عملكرد مالي رابطه مستقيم و معناداري را نشان ميدهد، همچنين در فرضيه دوم نيز سواد مالي بر عملكرد مالي داراي رابطه مستقيم و معناداري ميباشد و در فرضيه سوم نقش تعديلگري سواد مالي بر رابطه بين هوش تجاري و عملكرد مالي معنادار نميباشد.
كلمات كليدي: هوش تجاري، عملكرد مالي، سواد مالي