چكيده :
امروزه شركتهايي كه در بازارهاي بين المللي فعاليت ميكنند، علاوه بر افزايش ارزش سهام سهامداران خود، بيش از پيش ملزم به ايجاد تعادل و توازن ميان عناصر اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي فعاليتهاي خود هستند. آنها بايد استانداردهاي مسئوليت اجتماعي، اخلاقي، قانوني و زيست محيطي را درفعاليتهاي خود به كار گيرند. لذا پژوهش حاضر به بررسي اثر تعديل كنندگي مسئوليت اجتماعي شركت بر روي رابطه بين عوامل تعيين كننده حسابداري خلاقانه و كيفيت گزارشگري مالي ميپردازد. پژوهش انجام شده به لحاظ هدف از نوع كاربردي، از نظر نوع مطالعه، كيفي و با توجه به فرايند از نوع كمي به شمار ميرود. همچنين به لحاظ روش تحقيق از نوع پژوهشهاي پيمايشي و از نظر تحليلي از نوع همبستگي ميباشد. جامعه آماري مشتمل بر حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران در نظر گرفته شده است كه با استفاده از روش نمونهگيري در دسترس و با استفاده از فرمول كوكران حجم نمونه تعيين گرديد. گردآوري دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد انجام شده است كه در نهايت تعداد 159 پرسشنامه جمع آوري و در تجزيه و تحليل مورد استفاده قرار گرفت. تحليل دادهها در دو بخش آمار توصيفي و استنباطي صورت گرفت كه در بخش اول از جداول و نمودارهاي فراواني و بخش دوم با استفاده از روش معادلات ساختاري با رويكرد حداقل مربعات جزئي و با استفاده از نرمافزار SPSS و smart pls انجام شد. بر اساس نتايج حاصل از اين پژوهش، عوامل تعيين كننده حسابداري خلاقانه مشتمل بر ساختار مالكيت، مسائل اخلاقي، كنترل داخلي و كيفيت افشا و همچنين مسئوليت