چكيده :
كارخانهها و واحدهاي صنعتي به كسب و كارهاي الكترونيك گرايش پيدا كرده اند. موفقيت در پياده سازي كسب و كار الكترونيك به استراتژي مناسبي نياز دارد. هدف اين مطالعه تدوين استراتژي كسب و كار الكترونيكي در كارخانجات صنعتي است. مطالعه حاضر يك تحقيق كاربردي است كه در شركت توليدي الكترود يزد انجام شده است. اين تحقيق بر اساس روش و زمان گردآوري داده ها، پيمايشي-مقطعي است. الگوريتم اجراي تدوين استراتژي كسب و كار الكترونيك مبتني بر روش هكبارث و كيتينگر انجام شده است. با استفاده از فرمول كوكران نمونهاي به حجم 107 نفر به صورت تصادفي انتخاب شده است. براي گردآوري دادههاي تحقيق از پرسشنامه استفاده گرديده است. براي بررسي رواسس پرسشنامه از روش روايي محتوايي استفاده شد و پايايي آن با استفاده از آزمون ضريب آلفاي كرونباخ، 808/0 به دست آمد كه نشاندهنده پايايي مطلوب پرسشنامه است. براي پاسخ به پرسشهاي پژوهش از آزمون تي-تكنمونه استفاده شد. همچنين ميزان اهميت شاخصهاي تصميم گيري استراتژيك با استفاده از آزمون فريدمن مشخص گرديد. تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS انجام شد. نتايج نشان داد نبود روحيه سرمايه گذاري بلندمدت در برخي ذينفعان از بيشترين اهميت برخوردار است. اقبال عمومي به استفاده از تجارت الكترونيك و حركت كلي اقتصاد به سمت الكترونيك شدن در اولويت دوم و سوم قرار گرفتند. نتايج كسب شده از ماتريس ارزيابي عوامل داخلي و خارجي بيانگر آن است كه وضعيت استراتژي كسب و كار الكترونيك حالت تهاجمي قرار دارد. اين وضعيت ناشي از غلبه نقاط قوت داخلي بر نقاط ضعف داخلي و فرصتعهاي محيطي بر تهديدها ميباشد. بنابراين استراتژي مناسب براي اين صنعت بايد با تمركز بر نقاط قوت داخلي به بهره برداري از فرصتهاي محيطي بپردازد.